Recensie: Sir RECENSIE

Recensie: Sir

Sir is een intrigerend verhaal over een verboden liefde die zich afspeelt in Mumbai, India. De jonge vrouw Ratna wordt al op 19-jarige leeftijd weduwe. Ze vertrekt van het platteland naar de grote stad en werkt daar als dienstmeisje voor de rijke bouwondernemer Ashwin, beter bekend als ‘sir’. In Mumbai probeert ze te werken aan haar droom om ooit modeontwerpster te worden en wil ze tegelijkertijd haar zusje op het platteland financieel ondersteunen voor haar studie. Ratna en Ashwin zijn veel samen en groeien sterk naar elkaar toe, maar Ratna kan vanuit haar ondergeschikte plek zich niet overgeven aan de onweerstaanbare rijke Ashwin.

Het verhaal in de arthouse film Sir is in India nog steeds een erg actuele kwestie. Een groot en centraal thema is het Indiase kastenstelsel, of klassensysteem. De samenleving is erg onderworpen aan een hiërarchie, wat betekent dat een arme werknemer als Ratna nooit goed genoeg zou zijn voor een rijke zakenman en diens elitaire familie. Deze ongelijkheid is oneerlijk voor iemand als Ashwin, maar heeft vooral ook ernstige gevolgen voor het dienstmeisje. Zij zal mogelijk niet alleen verstoten worden door de rijke bovenlaag en haar baan verliezen, maar zij zal ook weer worden opgeëist door haar schoonfamilie, de familie van haar overleden echtgenoot. Keuzevrijheid en dus keuzes voor haarzelf maken op basis van gevoelens is geen optie. Dit verhaal is helaas niet slechts fictie, maar ook zeker realiteit in het huidige India. De enige optie die vrouwen als Ratna op dat moment hebben, is zich ontdoen van de situatie en het probleem door zelf te vertrekken.

Beide hoofdrolspelers hebben een bijzondere dynamiek en brengen dat voldoende over op beeld. Actrice Tillotama Shome speelt Ratna en geeft haar in een juiste balans de eigenschappen dienstbaar, betrouwbaar, spontaan en ook vastberadenheid mee. Shome vertolkt het personage op een pure, overtuigende wijze. Acteur Vivek Gomber vertolkt de rol van Ashwin, een introverte jongen die gebukt gaat onder sociale druk en het liefst een stadsjongen in Amerika is. Gomber is niet altijd even overtuigend in zijn rol en laat op de kijker de indruk achter alsof hij zelf niet altijd weet hoe hij zijn personage moet neerzetten. Wel toont hij de zachtaardige jongen die ook graag zijn klassensysteem anders had gezien. Een samenleving zoals hij heeft ervaren in Amerika. In de film wordt merendeels gesproken in Hindi, maar Ashwin en zijn familie spreken ook veel Engels. Hoewel er (helaas) weinig omgeving van Mumbai getoond wordt, geeft de film wel echt een authentieke indruk, zonder bollywood-achtige kenmerken. Sir is echt een film over mensen en een centraal thema van verboden liefde.

Sir is door Rohena Gera goed geschreven en geregisseerd. Het verhaal ontvouwt zich rustig en gestaag met aandacht voor zowel drama als romantiek. Met het zachtmoedige verhaal van Sir probeert Gera een hedendaags taboe in India te doorbreken. Eén waar ook buiten India aandacht voor mag zijn, gezien de westerse landen zo hard streven naar gelijkheid, keuzevrijheid en vrouwelijke emancipatie. Een verhaal als Sir doet weer even realiseren dat het ook in de eenentwintigste eeuw nog allemaal niet vanzelfsprekend is.

Recensie: Sir

Sir

1  2  3  4  5

De jonge weduwe Ratna werkt als huishoudster bij Ashwin, een zoon van een rijke familie uit Mumbai. Op het eerste gezicht lijkt het leven van Ashwin perfect, maar al snel blijkt dat hij niet het leven leidt dat hij zelf zou willen. De koppige Ratna laat zich daarentegen niet weerhouden door haar achtergrond en omgeving. Ze blijft hopen en hard werken voor een betere toekomst. Terwijl hun werelden samenkomen en de aantrekkingskracht tussen de twee overduidelijk is, lijkt een gelijkwaardig leven samen echter niet tot de mogelijkheden te behoren.