Recensie: Searching RECENSIE

Recensie: Searching

Searching is een Amerikaanse thriller geregisseerd door Aneesh Chaganty. De film speelt zich volledig af op smartphone- en computerschermen.

Wanneer Margot Kim (Michelle La) op een avond niet thuis komt, begint haar vader David Kim (John Cho) zich zorgen te maken en licht de politie in. Als ze officieel als vermist staat vermeld, wordt detective Rosemary Vick (Debra Messing) op de zaak gezet. Wanneer Rosemary David hulp vraagt om meer informatie te geven over Margots dagelijks leven en vrienden, duikt hij haar internetgeschiedenis in. Hij hoopt hiermee zijn dochter beter te leren kennen en te achterhalen wat er met haar is gebeurd. Zijn zoektocht brengt echter confronterende waarheden aan het licht waar hij niet bepaald op voorbereid was.

In het begin van Searching zien we foto’s en video’s van Margots eerste schooldagen, pianolessen en een stukje privéleven. Ook haar langzaam ziek wordende moeder komt in beeld die uiteindelijk helaas overlijdt. Zo leren we de hoofdpersonen kennen en krijgen we meteen een beeld van hoe de film zich ontwikkeld. Het hele verhaal laat zich uitsluitend zien via de webcam en andere online beelden, of het nu via de laptop is, of een mobiele telefoon. Het is zo verfilmd alsof er geen gebruik is gemaakt van camera’s.  Chaganty laat door deze techniek mooi zien hoe de relatie tussen David en Margot met de jaren verandert. Ook wat de vader allemaal gemist heeft in het leven van zijn dochter.

De rol van sociale media en ouderschap worden in de spotlight gezet. Zo zien we hoe David met gemak zijn dochters wachtwoorden weet te omzeilen. Dit laat zien dat we op de dag van vandaag onszelf nog steeds slecht online beveiligen. Maar ook hoe allesomvattend dit media is. Het gebruik van vervalste ID’s, mediahypes (#findmargot wordt trending op twitter) en een livestream van de herdenkingsceremonie weerspiegelen de tijd waarin we nu leven.

Chaganty weet het zo op het doek te brengen, dat je met David nadenkt over de stukjes informatie die hij voorgeschoteld krijgt. Je ziet net zoveel als de hoofdpersoon, je weet niet meer of minder. Je gaat helemaal mee in zijn zoektocht en daardoor word je ook meerdere malen om de tuin geleid.

Het hoge tempo en de vele plotwendingen dragen bij aan een ijzingwekkende spanning daarbij spelen alle emoties een belangrijke rol. Hetzelfde geldt voor de effectieve verteltruc. De hoofdpersoon is bezig iets impulsief te typen, maar na enige bezinning plaats hij toch een mildere reactie. Cho’s fenomenale acteerwerk draagt niet te vergeten bij aan de al sterke film.

Searching is een creatieve thriller die de kijker ondanks de minimalistische aanpak gedurende de hele speelduur op het puntje van je stoel zal weten te houden. Ondanks alle easter eggs, is de grote plottwist erg verrassend. Soms is het switchen tussen de beeldschermen moeilijk te volgen. Je kan hierdoor in de war raken. Echter duiden het verhaal en plot op een ijzersterkte triller, hierbij maakt het niet uit op welke manier gefilmd is. Deze manier van filmen is vernieuwend en echt van deze tijd. Dat maak het juist speciaal.

Recensie: Searching

Searching

1  2  3  4  5

Wanneer Margot, de 16-jarige dochter van David Kim (John Cho) vermist raakt, wordt er een politieonderzoek opgezet om haar te vinden. Na 37 uur is er nog steeds geen spoor van Margot en David besluit om op haar laptop te kijken om zo meer over haar dagelijks leven en vrienden te weten te komen. Via haar sociale media ontdekt hij dat zijn dochter veel voor hem verborgen hield. David moet zijn dochters geheimen ontrafelen om haar op te sporen voor het te laat is.
    Searching is een moderne thriller waarin het verhaal wordt verteld via de technologische apparaten waarmee we elke dag communiceren.