Recensie: Air Strike RECENSIE

Recensie: Air Strike

Air Strike ook bekend als ‘Da hong zha’ en The bombing. Geregisseerd door Xiao Feng. Air Strike is een Chinese film gebaseerd op echte gebeurtenissen die tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelden. In de film spelen onder andere de Amerikaanse acteurs Bruce Willis en Adrien Brody. Vanuit China spelen mee Ye Liu en Bing bing Fan. Mel Gibson is de aangewezen production designer.

Deze film speelt zich af in 1938 in de toenmalige hoofdstad van China, Chongqing, in de tijd dat de Chinese luchtmacht vocht tegen het machtige Japan. Verschillende verhaallijnen vertellen hoe de mensen in die tijd leefden, samen met hun ervaringen tijdens de oorlog. Een Amerikaans Air Force-commandant Jack Johnson (Bruce Willis) traint Chinese soldaten om te vechten tegen de sterke Japanse troepen. Ondertussen voert een team van vluchtelingen, een Japanse spion en Chinese soldaat een belangrijk decodeer apparaat door het door de oorlog verscheurde landschap. Gelijktijdig wordt er in de hoofdstad een toernooi gehouden van het eeuwenoude Mahjong spel. Bij iedere aanval vanuit de lucht, is maar de vraag wie het gaat overleven.

De film duurt maar liefst 121 minuten. Er is veel in geknipt gezien het feit dat de originele cut 5 uur duurde. Maar nog steeds is 2 uur veel te lang voor deze film. De scènes verlopen van de hak op de tak en zijn slecht gemonteerd (waarschijnlijk door het vele knippen). Zo lijkt het alsof er van alles bij elkaar is gepropt, waardoor de film vanaf het begin nogal verwarrend overkomt. De verhaallijnen lopen naast elkaar in de film en zijn ieder een eigen onderdeel binnen het geheel. Er is verder niet echt een overlapping.

Air Strike staat op de 10e plaats als duurste niet-Engelse films ooit gemaakt, terwijl de film er helemaal niks van bakt. De kosten zijn te hoog, ten opzichte van de geleverde prestaties. De CGI is slecht waardoor de vele actiemomenten niet echt overkomen. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer de beschadigde P40 vliegtuig in dezelfde snelheid als een Jeep vliegt, om uiteindelijk er op te landen. Het is helemaal niet mogelijk dat een gevechtsvliegtuig zo lang zo langzaam kan vliegen. Soms wil Feng er nog een stukje slow motion in verwerken, maar ook dit verloopt nogal stroef.

Om deze film dan in de westerse wereld van de grond te krijgen en om kijkcijfers te behalen, stoppen ze Bruce Willis en Adrien Brody als bekende namen erin. Je hoopt dat deze twee mannen het dragelijker maken om te kijken maar niets is minder waar. Jammer dat beiden een slechte rol hebben (Brody komt nog niet eens 2 minuten in beeld), aangezien dit twee goede acteurs zijn.

Ondanks de slechte CGI en verhaallijn, is de scène in de grot wel geslaagd. Mooi gemaakt hoe de paniek uitbreekt in een kleine ruimte als er weer een aanval van de Japanners plaatsvindt. Je krijgt zelf een gevoel van paniek door er alleen al naar te kijken. Dit is het enige moment in de film dat je echt met de personen mee leeft in deze gruwelijke situatie.

Uiteindelijk is Air Strike een grote flop met een groot budget. Ondanks Willis en Brody is de film erg saai en langdradig. Het feit dat het grootste gedeelte Chinees wordt gepraat maakt het er niet beter op. Het spannendste van de film is wie het Mahjong toernooi uiteindelijk gaat winnen.

Recensie: Air Strike

Air Strike

1  2  3  4  5

China ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Vijf verschillende Chinezen belanden in het gevecht van hun leven. Allen proberen ze in 1940 een zeer belangrijke machine te beschermen in Chongqing. Ondertussen krijgen ze te maken met de levensgevaarlijke aanvallen van de Japanse luchtmacht.