Recensie: Louis and the aliens RECENSIE

Recensie: Louis and the aliens

Louis and the aliens is geschreven en geregisseerd door de tweelingbroers Christoph en Wolfgang Lauenstein, die de Oscar voor Beste Korte Animatiefilm wonnen met hun stop-motionfilm Balance (1989). Ze krijgen hulp van coregisseur Sean McCormack. De computerfilm is een Europese coproductie van de studio’s Ulysses Filmproduktion (Duitsland), Fabrique d’Images (Luxemburg) en A. Film Production (Denemarken).

Louis and the aliens draait om de 12-jarige Louis. Hij is het eenzame zoontje van een geobsedeerde ufoloog. Zijn vader is alleen maar bezig de hele wereld te bewijzen dat aliens bestaan. Ondertussen heeft hij geen aandacht meer voor zijn zoon. Wanneer Louis op een dag jarig is komt er letterlijk een geschenk uit de hemel vallen. Samen met zijn drie nieuwe buitenaardse vrienden (Mog, Nag en Wabo) beleeft Louis een wild avontuur om uit de handen van Miss Diekendaker te blijven. Zij vermoedt namelijk dat Louis thuis verwaarloosd wordt en ze wil hem in een internaat plaatsen. Ondertussen helpt Louis zijn vrienden om het moederschip te bereiken om hen naar huis te brengen. Misschien moet Louis wel mee vertrekken om weg te komen van alle problemen op aarde…….

In deze film is vriendschap natuurlijk de hoofdzaak. Jammer genoeg hebben de gebroeders Lauenstein dit aspect tussen de aliens en Louis niet goed naar voren laten komen. Op het einde is er een heel klein emotioneel afscheid, maar daar houdt het verder mee op. De hoofdpersonen houden zich vooral bezig met vermommen en gedaanteverwisselingen om zo uit nare situaties te komen. Dit is erg leuk bedacht maar wordt overdreven, hierdoor is het bijzondere er dan gauw vanaf.

De houding van de vader tegenover Louis wordt ietwat over de top neergezet. Hij komt een beetje te ongeïnteresseerd en afstandelijk over naar zijn zoon toe. Ook jammer dat er niet veel over de overleden moeder naar voren komt. Hier had best wat meer informatie over gegeven mogen worden. Ten slotte komt er nog tijdens de ontknoping een scène die tamelijk eng is voor jonge kinderen. Hierdoor kunnen ze bang worden en van streek raken.

De animatie is erg mooi gemaakt, dit ondanks het feit dat je deze film niet kunt vergelijken met Pixar en Dreamworks. Alles ziet er toch aardig vakkundig en netjes uit. De personages zijn leuk bedacht vooral de aliens en hun klunzigheid. Dit maakt de film een geestig en buitenaards avontuur.

Louis and the aliens bestaat uit humor, leuke personages en een keurige animatie. Het verhaal is daarentegen weinig verrassend en het einde natuurlijk voorspelbaar. Desalniettemin komt er een algemeen gevoel van plezier naar voren en dat is het belangrijkst. De film duurt niet te lang en is vermakelijk om te zien, je moet er simpelweg niet al te kritisch naar kijken. Hij is zeker geschikt voor de doelgroep waarvoor deze film bestemd is. Volwassenen zeker niet uitgesloten!

Recensie: Louis and the aliens

Louis & de Aliens

1  2  3  4  5

Wanneer er drie kleine aliens in zijn voortuin neerstorten met hun kleine ruimteschip heeft de twaalfjarige Louis er opeens wel drie hele vreemde nieuwe vriendjes bij. Deze onhandige buitenaardse wezentjes zijn op zoek naar het superzachte matras dat zij op de tv zagen. Louis helpt hun bij hun zoektocht naar een nieuw bed als zij ervoor kunnen zorgen dat hij niet naar kostschool hoeft. Wat volgt is een avontuur dat niet van deze wereld is.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk