Recensie: Time Freak RECENSIE

Recensie: Time Freak

Na Sex Education op Netflix zien we acteur Asa Butterfield opnieuw, dit keer op het grote scherm in de romantische film Time Freak. Hij speelt Stillman, een wiskundig genie die tot over zijn oren verliefd is op zijn vriendin Debbie. Wanneer zij hem dumpt, blijft hij gebroken en vol onbegrip achter. Geobsedeerd door deze heartbreak stort hij zich op het bouwen van een tijdmachine. Met steun en hulp van zijn vriend Evan keert hij terug naar alle mindere momenten in de relatie, in de hoop om zo de toekomst van Stillman & Debbie te veranderen.

Time freak is een romantische, science fiction film, alhoewel dat laatste genre op zich wel meevalt. Het verhaal is origineel en leuk bedacht. Het is mooi dat in deze film, voor de verandering, de jongen eens heartbroken achter blijft. We kennen meer dan genoeg films waarin de meisjes worden neergezet als verdrietige hoopjes ellende. Het is daarom alleen al tof dat hier Stillman als jongen de gevoelige hoofdpersoon is. Time freak is daarmee vernieuwend! Daarnaast sluit Time freak aan op een zeer herkenbaar onderwerp voor iedereen. Het hebben van een relatie, het ultieme geluk dat je dan voelt en de spijt die je kan hebben van bepaalde situaties en gebeurtenissen in je verleden. En dan kom je, net als Stillman, op het onvermijdelijke punt na een break-up: Waar ging het mis? Wat had ik anders kunnen doen? Wat als ik dit of dat had gedaan, was het dan nu nog ‘aan’ geweest? Alhoewel Stillman wel een wat extreme, egoïstische en geobsedeerde knul is, blijft de kern van dit plot heel realistisch en leven we al snel volledig mee met deze hopeloze ziel.

Alhoewel de film wat voorspelbaar is, kijkt deze lekker weg. Bijzonder is ook de zeer kleine cast, waarin we eigenlijk echt alleen levenslustige Debbie (gespeeld door Sophie Turner), wingman Evan (Skyler Gisondo) en natuurlijk Stillman leren kennen. Alle drie de personages worden goed gespeeld en vervelen absoluut niet. De scènes en dialogen zijn sterk geschreven en zit vol met humor en komedie, met name door best friend Evan. Alhoewel Evan in het begin aanvoelde als een irritant, flauw personage, blijkt deze gelukkig meer diepgang te hebben en is hij eigenlijk degene met het redelijke gezonde verstand. Het concept van tijdreizen in films is natuurlijk al behoorlijk uitgemolken, maar het is tof dat we nu eens niet naar de romeinen of middeleeuwen gaan, maar gewoon een paar maanden terug in het verder doodnormale leven van een 20-jarige.

De opbouw in Time freak is erg goed. Alhoewel we hier en daar wat clichés zien uit het romantische genre, geeft de film aan het einde toch wat twists en is het einde (wel wat abrupt) er een dat je achterlaat met een glimlach. De boodschap is natuurlijk overduidelijk: liefde is heerlijk messy en als een rollercoaster, en ondanks dat we soms spijt hebben van wat we doen of zeggen, het hoort er allemaal bij.

Recensie: Time Freak

Time Freak

1  2  3  4  5

De talentvolle natuurkundestudent Stillman heeft het helemaal voor elkaar, tot de dag dat hij plotseling wordt gedumpt door zijn vriendin Debby. Maar de ontroostbare Stillman geeft het niet op en hij gaat aan de slag met een project waar elk genie met een gebroken hart jaloers op zou zijn - hij bouwt een tijdmachine om een tweede kans op de liefde te krijgen.

Bekijk hieronder de trailer: