Recensie: Mary Queen of Scots RECENSIE

Recensie: Mary Queen of Scots

Mary Queen of Scots is een kostuumdrama over de Schotse koningin Mary en haar rivaliteit met haar nicht, koningin Elizabeth van Engeland. De twee strijden om de macht over Engeland, omdat ze beiden vinden dat zij daar recht op hebben. Deze verfilming van de bekende machtsstrijd laat niet alleen de kant van Mary, maar ook een deel van Elizabeths leven en haar hof zien.

Allereerst moet gezegd worden dat deze verfilming niet waarheidsgetrouw is. De gebeurtenissen zijn losjes op de geschiedenis gebaseerd, maar zowel geromantiseerd als gedramatiseerd. Veel van de huidige tijd is te zien in deze film, al vindt het plaats in de 16e eeuw. Homofilie word getolereerd door Mary in deze film van Universal Pictures, maar dit past niet bij het tijdsbeeld wat we hiervan hebben. Ook zien we verschillende gekleurde mensen met hoge posities, wat in die tijd niet gebruikelijk was.

De kostuums en de sets van Mary Queen of Scots zijn goed gemaakt. Het lijkt geloofwaardig voor de tijd waarin het zich afspeelt, namelijk om en nabij het jaar 1569. Alles is mooi gemaakt en lijkt te kloppen als het gaat om de kleding die de acteurs dragen en de setting van de opnames.

Met de beelden wordt leuk gespeeld: meerdere keren verschieten soortgelijke beelden van Mary naar Elizabeth, en weer terug. De muziek past goed bij de beelden en de tijdsgeest. Soms wordt ook juist de muziek weggelaten, om het dramatische effect te versterken.

Mary en Elizabeth hebben veel respect voor, maar lijken ook een beetje bang voor elkaar. Ze weten niet hoe ze op elkaar moeten reageren, omdat ze elkaar wel in ere willen houden, maar het niet eens zijn met de manier waarop de ander denkt. Ze spreken elkaar via brieven en lijken elkaar meer te mogen dan je zou denken. Ze noemen elkaar zelfs meerdere keren ‘zus’.

Voor het mooie duurt Mary Queen of Scots iets te lang. Het is moeilijk om de aandacht er gedurende de hele film bij te houden, omdat er scènes zijn waar niet veel meer gebeurd dan praten. Daardoor is het lastig om alles te volgen. Dit kan ook komen door de accenten van de acteurs, omdat vele personages Schots zijn. Daardoor is het belangrijk om de ondertiteling te blijven lezen. Als je even iets mist, is het lastig om de draad weer op te pakken.

Voor mensen die gek zijn op geschiedenis, kan deze film beide kanten op. De kostuums en tijdsgeest zijn goed, maar historisch is het niet correct. Wanneer je de geschiedenis van Mary goed kent, zullen zowel kleine als grote details je opvallen die historisch niet kloppen. Als je zin hebt om een kostuumdrama te kijken en er niet te veel over na wilt denken, is dit een geschikte film.

Recensie: Mary Queen of Scots

Mary Queen of Scots

1  2  3  4  5

Mary Queen of Scots gaat in op het turbulente leven van de charismatische Mary Stuart (Saoirse Ronan) en haar strijd tegen "rivaal" Queen Elizabeth I (Margot Robbie) om de troon van Schotland.

Op haar zestiende werd ze koningin van Frankrijk, op haar achttiende was ze al weduwe. Toch weerstond ze de druk om opnieuw in het huwelijk te treden. In plaats daarvan keerde ze terug naar haar geboorteland Schotland waar ze de troon opeiste. Maar Schotland valt net als Engeland onder de heerschappij van Koningin Elizabeth I (Margot Robbie).

De twee jonge koninginnen kijken zowel met angst als met fascinatie tegen elkaar op. Ze zijn rivalen op het gebied van macht en de liefde. Als vrouwelijke staatshoofden in een mannenwereld moeten ze allebei beslissen of ze een strategisch huwelijk willen sluiten, of dat ze onafhankelijk willen blijven. Mary is vastbesloten om meer te worden dan een boegbeeld voor de Schotten. Ze wil aanspraak maken op de Engelse troon, waarmee ze de heerschappij van Elizabeth bedreigt. Bedrog en samenzweringen in beide hofhoudingen brengen zowel de Engelse als Schotse troon in gevaar en zullen uiteindelijke de loop van de geschiedenis bepalen

Bekijk hieronder de trailer: