Recensie: Alita: Battle Angel RECENSIE

Recensie: Alita: Battle Angel

De vormgeving van de film doet gelijk denken aan Avatar. Dit is niet zo heel gek, omdat de visionaire James Cameron naast Robert Rodriguez net als voor Avatar mede verantwoordelijk is voor het sciencefiction drama dat Alita: Battle Angel heet. De beelden en de vormgeving van de film zijn adembenemend mooi en alles wordt uit de kast getrokken om een overtuigende cyber steampunk wereld neer te zetten.

In hun nieuwste meesterwerk richten de visionaire filmmakers James Cameron en Robert Rodriguez zich met Alita: Battle Angel op een intrigerend cyberpunk-avontuur. Een vrouwelijke robot wordt in de 26e eeuw op de schroot gevonden en herstelt door een wetenschapper. Eenmaal gerepareerd blijkt ze geprogrammeerd met zeer gevaarlijke vechttechnieken...

Het verhaal speelt zich af in een klein, vuil en afgelegen plaatsje op het vaste land, genaamd Scrapyard, vlak onder de grote zwevende stad Tiphares. De vrouwelijke robot Alita (Rosa Salazar) wordt tussen het puin gevonden door de wetenschapper Dyson Ido (Christoph Waltz). Hij probeert haar te repareren met behulp van andere onderdelen die hij tussen het puin vindt. Alita weet niet meer waar ze voor diende, totdat Ido de restauratie volledig heeft afgerond. Ze is geprogrammeerd met het "Panzer Kunst", de gevaarlijkste technische vechtmethode tot dusver. Het opmerkelijke duo probeert het verleden van Alita te achterhalen door The Factory binnen te dringen. Tijdens hun missie komen ze de meest beruchte criminelen tegen van Scrap Iron City.

De vormgeving van de wereld waarin de film zich afspeelt, is adembenemend mooi en doet qua opmaak denken aan Avatar. De omgeving waarin Alita: Battle Angel zich afspeelt, doet steampunkachtig aan met veel oog voor techniek. Om die reden is het een aanrader om de film in Dolby Digital of IMAX 3D te gaan zien, omdat de vele interessante details dan nog beter tot zijn recht komen. Leuk hierbij dat Cyborg en menselijke elementen met elkaar verweven worden, zoals het moment waarop Ido Alita laat kennismaken met een sinaasappel. Dit doet denken aan  de pindakaasscène uit Meet Joe Black. Dit zijn juist de details die Alita: Battle Angel toegankelijk maken voor een groot publiek, ondanks dat het een sciencefiction film is.

Het verhaal van Alita: Battle Angel is goed opgebouwd en werkt naar een duidelijk eindpunt toe. Nadat ze weer in elkaar gezet is, probeert Alita haar weg te vinden met haar lichaam van een krijger en de geest van een tienermeisje. Dit levert genoeg bijzondere situaties op, zoals haar eerste verliefdheid en de kennismaking met een gevaarlijk balspel, waarbij ze haar kracht echt goed begint te leren kennen. Wel bekruipt je als kijker soms het gevoel, dat je het verhaal al eerder hebt gezien; een buitengewoon personage, dat in een voor haar onbekende wereld haar weg moet zoeken. Ook het eind van de film voelt aan als niet geheel bevredigend en is voor het gevoel opeens afgelopen. Dit schept ook de verwachting, dat er wellicht een vervolg in aantocht is. Dit zou gezien het einde wel logisch zijn.

Alita: Battle Angel is een visueel indrukwekkende film, waaraan liefhebbers van sciencefiction en cyborgs hun hart kunnen ophalen. De prachtige steam/cyber punk wereld en de mechanische details zijn een lust voor het oog en hierin wordt duidelijk dat de film uit handen komt van James Cameron en Robert Rodriguez. Wel is de verhaallijn niet erg origineel en doet het einde van de film je vermoeden, dat er wellicht een vervolg op komst is.

Recensie: Alita: Battle Angel

Alita: Battle Angel

1  2  3  4  5

In dit adembenemende avontuur van hoop en wilskracht wordt de cyborg Alita (Rosa Salazar) zonder herinneringen wakker in een post-apocalyptische wereld. Op zoek naar haar verleden ontdekt ze haar ongelooflijke lot.

Bekijk hieronder de trailer:

.