Recensie: The Favourite RECENSIE

Recensie: The Favourite

Het is het begin van de 18e eeuw en Engeland is in oorlog met Frankrijk. Koningin Anne is een emotioneel wrak en ook is haar gezondheid slecht. Lady Sarah zorgt niet alleen voor haar, maar heeft ondertussen ook in de oorlogspolitiek de touwtjes in handen. Totdat de nieuwe dienares Abigail arriveert op het hof..

The Favourite is een kostuumdrama. Deze won twee prijzen tijdens de 75e editie van het filmfestival van Venetië, waaronder de prijs voor Beste Actrice voor Olivia Colman. Olivia Colman nam tevens een Oscar voor Beste Actrice in ontvangst. Zij speelt koningin Anne zeer overtuigend op het randje tussen tragisch en vreemd. Niet alleen Olivia zorgt voor een sterke cast. Ze wordt bijgestaan door twee andere powervrouwen, namelijk Emma Stone (zij speelt Abigail) en Rachel Weisz (zij speelt Lady Sarah). Kortom, een zeer sterke cast die deze personages goed neerzet. Rachel speelt de rol van meedogenloze lady perfect, met af en toe een kijkje in haar gevoelens. Emma is fantastisch als de speelse, maar slinkse Abigail. Het is fijn om eens een historisch verhaal, zeer losjes gebaseerd op een waargebeurd verhaal, te zien waarin vrouwen op de voorgrond staan en waarin de mannen eigenlijk maar toekijken vanaf de zijlijn. Verfrissend!

Alhoewel The Favourite draait in zalen in heel het land, is dit meer een film voor een filmhuis. De film is bijzonder in zijn soort, kun je wel zeggen. The Favourite kent een duidelijke opbouw. We zien eerst de huidige stand van zaken en maken kennis met de verhoudingen in het koningshuis en met name de complexe relatie tussen koningin Anne en lady Sarah. Er wordt volop gemanipuleerd en intrige en liefde zijn de dagelijkse gang van zaken. Alhoewel de situatie alles behalve gezond is, lijkt deze in balans en lijkt alles rustig. Nieuwkomer Abigail gooit roet in het eten. Wanneer Sarah even te druk is in de oorlogspolitiek, wordt koning Anne verzorgd door Abigail. Zij is een vrouw met ambities voor de top. Deze nieuwe, lieve, zorgzame dienares maakt indruk op koningin Anne en zo ontstaat een machtsspel. Het genre drama past dan ook perfect bij deze film, want dat is precies waar we 120 minuten naar kijken. Heel veel drama. Abigail en Sarah belandden samen in een kat en muisspel. Voor de kijker is het onduidelijk wat de prijs is waar ze naar op uit zijn. Is het veiligheid? Is het macht? Is de inzet de oorlog tegen Frankrijk? Gaat het om de liefde van koningin Anne of is zij als compleet labiele vrouw maar een pion voor deze vrouwen? De film gaat bovenal om het gedrag van mensen die zich in het nauw gedreven voelen. Als kijker probeer je te achterhalen wat nu eigenlijk echt is en wat gespeeld is met bijbedoelingen.

Zoals eerder gezegd is The Favourite bijzonder in zijn soort. Eigenlijk is het een vrij vreemde film. Verdient deze 4 sterren? Ja zeker, de cast, opbouw van de film en de complexiteit van de scènes zijn ontzettend goed. Echter, deze film moet bij je passen. Meer dan eens voelt de film wat over the top, spottend en zelfs luguber en bizar. Het schijnt kenmerkend te zijn voor de Griekse regisseur Yorgos Lanthimos, maar is mogelijk niet iedereen zijn ding.

Recensie: The Favourite

The Favourite

1  2  3  4  5