Recensie: If Beale Street Could Talk RECENSIE

Recensie: If Beale Street Could Talk

De vorige film van regisseur Barry Jenkins was een groot succes: Moonlight won onder andere verschillende Oscars en een Golden Globe. Dit succes is bijna niet te overtreffen, maar zijn nieuwste werk If Beale Street Could Talk schept natuurlijk wel hoge verwachtingen. Deze film is gebaseerd op het gelijknamige boek van James Baldwin. De film draait vooral om de onvoorwaardelijke liefde tussen Tish en Fonny, gegoten in een romantisch en dramatisch jasje.

Het tijdloze en ontroerende verhaal gaat over de liefde tussen Clementine ‘Tish’ Rivers (Kiki Layne) en Alonzo ‘Fonny’ Hunt (Stephan James). Na een jarenlange vriendschap durven zij op 19 en 20-jarige leeftijd toe te geven aan hun liefde voor elkaar en dromen zij van een toekomst samen. Alles loopt voorspoedig, totdat Fonny valselijk wordt beschuldigd van een verkrachting en hij in de gevangenis belandt. Tish ontdekt dat ze zwanger is en samen met de volledige steun van haar familie doet zij er alles aan om de onschuld van Fonny te bewijzen. Tish voelt zich machteloos maar ondanks alles houdt zij hoop en vertrouwt zij op de liefde tussen haar en Fonny.

Wat gelijk al opvalt aan If Beale Street Could Talk is de poëtische manier waarop het verhaal verteld wordt. Je beleeft het liefdesverhaal tussen Tish en Fonny door de ogen van Tish. Zij spreekt ook regelmatig als voice-over om bepaalde dingen over hun relatie en haar leven aan de kijker toe te lichten. In eerste instantie lijkt het alsof de film chronologisch verloopt, maar dit is niet geheel de waarheid. Het nieuwste werk van Barry Jenkins start op het punt, wanneer Fonny in de gevangenis zit en Tish hem opzoekt. Dit roept bij de kijker gelijk vragen op, wat ervoor zorgt dat je de film gelijk met meer belangstelling gaat bekijken. Het verhaal wat Tish hierover verteld, wordt afgewisseld met terugblikken van haar op de hoe de relatie tussen haar en Fonny begon (vanaf het moment dat ze als kinderen met elkaar speelden). Deze terugblikken maken dat je het verhaal en daarmee ook het bijzondere van deze liefdesrelatie volledig kunt begrijpen.

Qua thema doet If Beale Street Could Talk denken aan films als The Hate U Give en Green Book, namelijk de vooroordelen tegenover de Afro-Amerikaanse bevolking in Amerika. Aan de ene kant levert de film kritiek op de vooroordelen, die ertoe leiden dat mensen met een getinte of donkere huidskleur sneller veroordeeld worden voor een misdaad. Het is schrokkend om te zien dat op deze manier mensen beschuldigd kunnen worden van iets terwijl ze niets gedaan hebben en een sluitende alibi hebben. Aan de andere kant bevat If Beale Street Could Talk ook een stukje nostalgie; het belang van familiebanden en het elkaar steunen in moeilijke tijden. Dit maakt dat de nieuwste film van Barry Jenkins naast het belichten van een heftig onderwerp, ook een positief gevoel meegeeft, zoals het vechten voor je geliefde en het steunen van familie.

Bovenstaande maakt van If Beale Street Could Talk een film die de moeite waard is en een mooie toevoeging is in het romantische drama genre. De combinatie van nostalgie en een kritische noot op de maatschappij, dat op een poëtische manier aan de kijker verteld wordt, maakt dat deze film verschillende gevoelens bij je los zal maken.

Recensie: If Beale Street Could Talk

If Beale Street Could Talk

1  2  3  4  5

If Beale Street Could Talk schetst een intiem en ontroerend portret over de onvoorwaardelijke liefde tussen Tish en Fonny. Een meeslepend, romantisch drama van de regisseur van Oscarwinnaar Moonlight; gebaseerd op het gelijknamige boek van James Baldwin.

Het tijdloze en ontroerende verhaal over de liefde tussen Clementine ‘Tish’ Rivers (Kiki Layne) en Alonzo ‘Fonny’ Hunt (Stephan James). Na een jarenlange vriendschap durven zij op 19 en 20 jarige leeftijd toe te geven aan hun liefde voor elkaar en dromen zij van een toekomst samen.

Alles loopt voorspoedig, totdat Fonny valselijk wordt beschuldigd van een verkrachting en hij in de gevangenis belandt. Tish ontdekt dat ze zwanger is en samen met de volledige steun van haar familie doet zij er alles aan om de onschuld van Fonny te bewijzen. Tish voelt zich machteloos maar ondanks alles houdt zij hoop en vertrouwt zij op de liefde tussen haar en Fonny.

Bekijk hieronder de trailer: