Recensie: Vice RECENSIE

Recensie: Vice

In Vice maken we kennis met Dick Cheney. Hij is voor sommige misschien een bekende man, maar voor vele anderen een compleet nieuwe naam. In de geschiedenis van de USA wordt hij als één van de belangrijkste vicepresidenten ooit gezien. In deze film volgen we zijn politieke en persoonlijke loopbaan met als hoogtepunt zijn rol als vice onder George Bush jr. Vice is “the untold true story that changed the course of history”. Hoe wist een grijze muis als Dick Cheney de top van de politiek in de USA te bereiken en zo invloedrijk te worden?

Vice is een film in het genre biografie/drama. De film is van de makers van The Big Short, wat ook wel een bijzondere film is. Dit geldt ook zeker voor Vice. De montage van beelden, willekeurige scènes en symboliek is met name opvallend. De film kent een afwisseling in sterk uitgewerkte dialogen of scènes en korte, flitsende beelden die een bepaalde boodschap kennen. Met de voice-over, zelfspot, grapjes en willekeurige beelden tussendoor doet de film wel wat denken aan de documentaires van Michael Moore.

Alhoewel de humor met hierin het sarcasme en de ironie soms heerlijk lachen is, voelt het soms ook wel te gemaakt en wat chaotisch. Er zullen zeker kijkers zijn die deze stijl van film maken niet kunnen waarderen. Het maakt ook dat je zeker niet heel ontspannen in je stoel naar deze film kijkt. Doordat de film wat onrustig is en rustige symboliek van het vissen plots afwisselt met martelbeelden, dode soldaten en bombardementen voel je je als kijker ook onrustig. Je weet niet wat je kan verwachten. Toch weet Vice de aandacht van de kijker goed vast te houden. Dit doen ze met name door het plot van dit bijzondere verhaal, het tempo waarmee de film de levensloop doorloopt en een speciaal personage. Dit speciale personage richt zich direct naar de kijker en is ook de voice-over. Zijn rol in het verhaal wordt later duidelijk.

Christian Bale is, vrij goed vermomd, en speelt de rol van Dick Cheney. Hij weet deze stille, observerende maar gehaaide politicus goed neer te zetten. Hij is mysterieus, weloverwogen en manipuleert als de beste. Steve Carrell is wat gek, omdat we dit soort films niet van hem gewend zijn, maar speelt de rol van Don Rumpsfeld prima. Sam Rockwell is zeer overtuigend als de cowboy-achtige George Bush die absoluut niet de touwtjes in handen heeft en compleet zwak blijkt voor de strategische Cheney.

Het is intrigerend om via deze documentaire meer te zien over de politiek en de vieze machtspelletjes die daar worden gespeeld. Interessant is dat dit een vernieuwende documentaire is, die juist een licht werpt op een stuk vrij actuele geschiedenis wat voor velen (zeker in Nederland) nog erg onbekend is. Voor het script van Vice zijn de feiten behoorlijk goed onderzocht, wat maakt dat dit ook een zeer realistisch plaatje is van Dick Cheney.

Recensie: Vice

Vice

1  2  3  4  5

Het waargebeurde verhaal van Dick Cheney (Christian Bale), één van de belangrijkste Vicepresidenten in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Van de makers van ‘The Big Short’.

Vice vertelt het verhaal over hoe een bureaucratische insider uit Washington stilletjes de machtigste man ter wereld werd als Vicepresident van George W. Bush (Sam Rockwell). Hij gaf het land en de wereld opnieuw vorm op een manier die vandaag de dag nog steeds gevoeld wordt.

Bekijk hieronder de trailer van Vice: