Recensie: First Man RECENSIE

Recensie: First Man

Na het grote succes van La la land, werken oscarwinnend regisseur Damien Chazelle en steracteur Ryan Gosling opnieuw samen aan First Man. De film is gebaseerd op het boek van James R. Hansen: First Man, The Life of Neil Armstrong. Naast Gosling zijn er nog meer bekende gezichten te zien in de film zoals; Claire Foy (Janet Shearon), Jason Clarke (Ed White), Corey Stoll (Buzz Aldrin) en Kyle Chandler (Deke Slayton).

First Man vertelt het boeiende verhaal van de NASA-missie die als doel had mannen naar de maan te sturen, met de nadruk op astronaut Neil Armstrong en de periode van 1961 tot en met 1969. De indringende en persoonlijke vertelling laat zien wat Armstrong en heel Amerika er wel niet voor over hadden om één van de gevaarlijkste expedities in de geschiedenis een succes te laten worden.

Chazelle weet een ruimtevaartfilm een subtiele tint te geven. Armstrong (Ryan Gosling) wordt geportretteerd als een man die gedreven wordt door zijn vele confrontaties met de dood. Je leeft hierdoor diep mee met het personage. Ook de scènes aan het thuisfront voelen realistisch, alsof je meekijkt bij de familie Armstrong. Een normaal gezin met spelende kinderen en een vrouw die moet leren leven met het idee dat haar man elk moment kan sterven. Dit realisme wordt versterkt door scènes waar geen dialoog plaatsvindt, maar de gezichtsuitdrukkingen en de sfeer juist duidelijker benadrukt worden. Dit maakt het verhaal krachtig en laat de gevoelens van de personages op een subtiele manier overkomen. De acteurs zijn allemaal geweldig en het is net alsof je een documentaire aan het bekijken bent.

Je verwacht dat Amerika als een machtig land neer gezet gaat worden. Dit is wonderbaarlijk genoeg niet het geval. Armstrong staat in de spotlight en je volgt zijn reis die leidt tot de landing op de maan. ‘Armstrongs overwinning’ wordt heel persoonlijk neergezet en het planten van de Amerikaanse vlag wordt dan ook gelukkig niet getoond.

Chazelle laat op een claustrofobische manier zien hoe het was om een astronaut te zijn in de jaren ‘60. Trillende schroefjes, de geïmproviseerde reparaties en de oorverdovende raketmotoren worden zorgvuldig in beeld gebracht. Dit nare gevoel wordt versterkt door de camera in een close-up op Gosling gericht te houden. Je begint jezelf ongemakkelijk te voelen in deze benauwde situaties.

De actiescènes zijn mooi in beeld gebracht en vloeiend gemonteerd. Ook wordt er gefilmd met een camera die geen HD maar een vintage beeld geeft zoals je in die tijd verwacht. Dit samen met de sets en kleding, brengt je helemaal terug naar de jaren ‘60.

Een klein minpuntje is dat je zelf een beetje duizelig wordt van het constant draaien en trillen van het beeld in bepaalde scènes. Ook is het tempo wat traag. Dit kan leiden tot frustraties. Toch wordt het nergens saai.

First Man is geen opwindende ruimtevaartfilm. Echter, wordt het verhaal van begin tot eind klein en subtiel gehouden. Je leeft op een intense manier mee met de personages en je krijgt een idee hoe moeilijk het moet zijn geweest voor Armstrong en zijn gezin. Dit zorgt voor een krachtige, meeslepende en emotionele film.

Recensie: First Man

First Man

1  2  3  4  5

Deze film vertelt het boeiende verhaal van de NASA-missie die als doel had mannen naar de maan te sturen, met de nadruk op astronaut Neil Armstrong en de periode van 1961 tot en met 1969. Deze indringende persoonlijke vertelling is gebaseerd op het boek van James R. Hansen, en laat zien wat Armstrong en heel Amerika er wel niet voor over hadden om één van de gevaarlijkste expedities in de geschiedenis een succes te laten worden.

Bekijk hieronder de trailer: