Recensie: Transit RECENSIE

Recensie: Transit

Transit is geregisseerd door Christian Petzold. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1944 geschreven door de Joods-Duitse Anna Seghers. Seghers vluchtte zelf uit de Franse hoofdstad via Marseille naar Mexico. Haar boek is een klassieker omdat het een van de weinige oorlogsromans is die tijdens de Duitse bezetting geschreven is.

Het Duitse leger nadert Parijs. Georg (Franz Rogowski), een Duitse vluchteling krijgt de papieren van de overleden schrijver Weidel in handen, wiens identiteit hij aanneemt. Hij vlucht onder de valse naam naar Zuid-Frankrijk om vanuit daar een plek te bemachtigen op een schip naar Mexico. Maar wanneer hij de mysterieuze Marie (Paula Beer) ontmoet, raken zijn plannen in de war. Hij komt daarbij midden in een liefdesdriehoek terecht. Kiest hij voor Marie of gaat hij toch naar Mexico?

Het duurt even voordat je het doorhebt, Petzold heeft namelijk een moderne twist gegeven aan het verhaal uit 1944. De film speelt zich af in Marseille waar vluchtelingen van zowel de Tweede Wereldoorlog als de vluchtelingen van vandaag de dag, elkaar ontmoeten. Hij laat als het ware twee tijden vloeiend in elkaar overlopen. Hij laat dit mooi zien door bijvoorbeeld moderne media weg te laten maar wel hedendaagse politieagenten rond te laten lopen. Er worden verwijzingen gegeven naar de hedendaagse vluchtelingen crisis maar er wordt ook gesproken over de fascisten die Frankrijk willen gaan ‘zuiveren’.

Tijdens het kijken van Transit word je met je neus op de feiten gedrukt. Er wordt vooral benadrukt dat wij gewoon doorgaan met ons leven alsof er niets aan de hand is, terwijl er vluchtelingen onder ons leven in zeer slechte omstandigheden. Dit is een mooie boodschap maar de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog gaat te ver. Deze twee tijden zijn gewoon niet te vergelijken, de leefomstandigheden zijn niet hetzelfde. Het lijkt hierdoor te veel op een politieke boodschap die Petzold wil meegeven.

Georg wordt mooi neergezet als vluchteling, je leeft echt met hem mee. Dit komt niet alleen door het goed uitwerken van het personage maar ook het acteerwerk van Rogowski. Marie is daarentegen vooral een vlak personage zonder diepgang. Je krijgt niet echt vat op wat ze nu eigenlijk wil. Ze loopt van de ene man naar de ander en weer terug. De liefdesdriehoek die plaatsvindt is daardoor erg verwarrend. Dit zorgt er ook nog voor dat de epische liefde tussen Georg en Marie helaas niet geloofwaardig over komt. Dit is jammer omdat de acteurs allemaal hun personage goed neer zetten. Er is niets op de acteerprestaties aan te merken.

Een film die lange tijd weet te intrigeren, maar uiteindelijk gaat tegenstaan en min of meer zijn magie verliest. Dit komt vooral wanneer Marie meer in beeld komt. Je verwacht meer dan wat je krijgt, voor de romantiek hoef je deze film niet te kijken. Het verhaal is daarentegen erg mooi neergezet en je ziet dat hier goed over is nagedacht. Transit is daarom een bijzonder mooie film die zeker de moeite waard is om te kijken.

Recensie: Transit

Transit

1  2  3  4  5

Het Duitse leger nadert Parijs. Georg, een Duitse vluchteling, weet op het laatste moment te ontsnappen naar Marseille. In zijn bagage belanden een manuscript, brieven en een visum van de Duitse schrijver Weidel. Wanneer Georg in de Franse havenstad wordt aangezien voor Weidel, neemt hij zijn identiteit aan om een felbegeerde plek te bemachtigen op een schip naar Mexico. Maar als hij de mysterieuze Marie ontmoet, raken zijn plannen in de war. Franz Rogowski (Victoria) en Paula Beer (Frantz) spelen de hoofdrollen in Transit, een speelfilm van Christian Petzold (Phoenix, Barbara) naar de roman van Anna Seghers die ze schreef in ballingschap. De film speelt zich af in Marseille, waar vluchtelingen van zowel toen als nu elkaar ontmoeten en rondzwerven. Hun verhalen vormen tezamen een eeuwige tussenruimte. Transit kreeg in Berlijn lovende recensies van de internationale pers en was er genomineerd voor de Gouden Beer.