Recensie: On the Basis of Sex RECENSIE

Recensie: On the Basis of Sex

Notorious R.B.G. oftewel Ruth Bader Ginsburg is een icoon in het Amerikaanse recht en in de Verenigde Staten kun je zelfs een pop van haar kopen. Dit inmiddels 84-jarige icoon heeft heel veel betekend voor de gelijkheid van mannen en vrouwen in het Amerikaanse recht. Natuurlijk verschenen er al diverse documentaires over deze rechter, maar regisseur Mimi Leder besloot dit inspirerende verhaal om te toveren naar het grote witte doek.

On the Basis of Sex is het waargebeurde en inspirerende verhaal over juriste Ruth Bader Ginsburg, die in een door mannen gedomineerde wereld haar weg naar het Amerikaans Hooggerechtshof vocht en uitgroeide tot één van de grootste vrouwelijke iconen ter wereld.

Ruth Bader Ginsburg (Felicity Jones) staat in 1971 aan het begin van haar carrière en worstelt zij met discriminatie op basis van geslacht. Samen met haar man Martin Ginsburg (Armie Hammer) stuit zij op een zaak die haar carrière én het rechtssysteem voorgoed zou kunnen veranderen. Met de onvoorwaardelijke steun van haar gezin probeert zij de zaak in hoger beroep te winnen om een eeuw aan seksisme te veranderen. Ruth Bader Ginsburg is één van de grootste vrouwelijke iconen ter wereld en heeft enorm veel betekend voor vrouwenrechten en emancipatie wereldwijd.

In eerste instantie werd Natalie Portman gelinkt aan de rol van Ruth Bader Ginsburg, maar in 2017 bleek dat deze rol uiteindelijk vertolkt ging worden door Felicity Jones. Stiekem is dit een hele goede gang van zaken geweest, omdat Felicity Jones een uitstekende keus is voor de rol van Ruth. Zij geeft namelijk haar een rol een combinatie van een zachte en een harde kant mee met een flinke dosis doorzettingsvermogen. Dit maakt ook de scène overtuigend, waarbij er wordt aangegeven door een goede vriend, dat zij beter niet het slotpleidooi kan doen, omdat ze te hard zal overkomen op de dienstdoende rechters. Critici in de Verenigden Staten hadden wel kritiek op het accent van Jones, in de zin dat het niet voldoende ‘Brooklyns’ zou zijn. Dit valt in ieder geval niet op in On the Basis of Sex en zal vooral voor de kijkers van buiten Amerika niet storend zijn. Ook Armie Hammer voor de rol van Martin Ginsburg is goed gekozen. Hij belichaamt mooi een combinatie van mannelijke kracht aan de ene kant, maar het wel durven gaan voor de idealen van zijn vrouw aan de andere kant. Hier kan je als kijker alleen maar bewondering voor hebben.

Het rechtssysteem is taaie stof en zou voor de filmkijker al gauw een saaie bedoening kunnen worden. Mimi Leder lijkt om die reden te kiezen voor een wat luchtigere manier in het vertellen van dit verhaal, waarbij de benodigde wet- en regelgeving op speelse wijze naar voren komt. Aan de ene kant is On the Basis of Sex leerzaam: de weg naar de rechtszaal en de verschillende wetten die hierbij een rol hebben gespeeld is interessant om te zien. Ook boeiend is dat de recht van de vrouw aangepakt wordt door middel van een wet die juist mannen in het nadeel stelt. Aan de andere kant kijkt de film weg als een toegankelijke dramafilm door de spitse dialogen en de vlotte manier van filmen. Hier dragen de bekende acteurs zoals Felicity Jones en Kathy Bates aan bij. Wel moet hierbij gezegd worden, dat een film in twee uur natuurlijk nooit volledig recht kan doen aan het leven van Ruth Bader Ginsburg, omdat deze vrouw zoveel heeft betekent voor de recht van vrouwen binnen de wetgeving. Toch is On the Basis of Sex van Mimi Leder een hele goede poging!

On the Basis of Sex is verplicht kijkvoer voor iedereen die houdt van films over powervrouwen en die interesse hebben in de werking van het Amerikaanse rechtssysteem. De film biedt een toegankelijke wijze om meer te weten te komen over het leven van deze bijzondere vrouw.

Recensie: On the Basis of Sex

On The Basis Of Sex

1  2  3  4  5

On The Basis Of Sex is het waargebeurde en inspirerende verhaal over juriste Ruth Bader Ginsburg, die in een door mannen gedomineerde wereld haar weg naar het Amerikaans Hooggerechtshof heeft bevochten.

Ruth Bader Ginsburg (Felicity Jones) staat in 1971 aan het begin van haar carrière en worstelt zij met discriminatie op basis van geslacht. Samen met haar man Martin Ginsburg (Armie Hammer) stuit zij op een zaak die haar carrière én het rechtssysteem voorgoed zou kunnen veranderen. Met de onvoorwaardelijke steun van haar gezin probeert zij de zaak in hoger beroep te winnen om een eeuw aan seksisme te veranderen. Ruth Bader Ginsburg is één van de grootste vrouwelijke iconen ter wereld en heeft enorm veel betekend voor vrouwenrechten en emancipatie wereldwijd. Anno 2018 is haar verhaal relevanter dan ooit.

Bekijk hieronder de trailer: