Recensie: Arctic RECENSIE

Recensie: Arctic

In Arctic strandt een man genaamd Overgård met zijn vliegtuig op de Noordpool. In eerste instantie probeert hij te overleven en wacht hij op redding. Maar dan is het tijd om een beslissing te gaan nemen: blijf ik in het ‘kamp’ of trek ik de onbekende wildernis in, met hopelijk meer kans op redding?

Op het filmfestival van Cannes ontving de film Arctic een staande ovatie van 10 minuten. Wanneer je dat hoort, schept dat natuurlijk bepaalde verwachtingen van een film. Zeker wanneer er al vaker films zoals deze zijn gemaakt, waarin iemand in de wildernis moet overleven. Origineel klinkt het plot dus zeker niet. Toch is Artic een sterk overlevingsdrama die het kijken waard is.

De belangrijkste reden waarom deze film vier hartjes verdient is de Deense acteur Mads Mikkelsen. Naast hem is er nog één actrice in de film (Maria Thelma Smáradóttir). Ook al is haar komst in de film bepalend voor het verdere verloop, haar kleine bijdrage is min of meer gelijk aan de rol van de ijsbeer. De film is duidelijk een one man show en Mikkelsen draagt deze film op handen. Het is bijzonder hoe hij de kijker meesleept in zijn rauwe emoties, pure wanhoop en blijdschap om kleine dingen als het vinden van een aansteker. En dat terwijl er nauwelijks dialoog is, dit script zal ongeveer 1 A4 zijn geweest. Veel films draaien toch om de tekst en de dialoog en het is daarom des te meer indrukwekkend dat Mikkelsen hier laat zien dat hij geen woorden nodig heeft om te overtuigen, om ons iets te vertellen en om ons mee te laten leven.

Ook zien we niet echt een backstory. We weten dat Mikkelsen de piloot is, maar wie hij is en hoe hij is neergestort… we hebben geen idee. Was het leuk geweest om hier meer over te weten? Misschien wel. Doet het iets af aan de film? Nee, dat niet. De Amerikaanse regisseur Joe Penna lijkt er juist voor te kiezen om Arctic te laten draaien om simpele, minimalistische momenten. Zo zien we niet hoe hij is neergestort met het vliegtuig, iets wat je in een willekeurige Amerikaanse film zeker wel zou zien. Over het algemeen slaagt Penna hier zeer goed in en blijft de film in het moment. Zo start de film met wat herhalende gebeurtenissen, die klein en verfijnd zijn maar wel een duidelijke structuur neerzetten en ook wel iets zeggen over de hoofdpersoon en de tijd dat hij al verblijft op de Noordpool. Af en toe laat Penna zich een klein beetje meeslepen door wat groter drama, terwijl de film dat echt niet nodig heeft.

Arctic is een overtuigend survivaldrama waarin je vooral kan genieten van het betoverende IJslandse landschap, de fenomenale Mads Mikkelsen en het sterke ‘less is more’ van regisseur Joe Penna.

Recensie: Arctic

Arctic