Recensie: Woman at war RECENSIE

Recensie: Woman at War

Woman at War is een heerlijke, inventieve, feministische film over een muzieklerares die een dubbel leven leidt als ‘ecoterrorist’. Halla, een vrouw van middelbare leeftijd, trekt ten strijde tegen de vervuilende aluminiumindustrie in IJsland. Ze schuwt daarbij de spectaculaire acties niet en krijgt al snel de politie achter zich. Verwikkeld in haar strijd krijgt ze plots te horen dat haar adoptieaanvraag na vier jaar eindelijk wordt geaccepteerd. Halla komt voor een groot dilemma te staan…

Met Woman at War regisseerde Benedikt Erlingsson een eigentijds drama. Milieu is momenteel een hot topic in onze maatschappij en deze film sluit daar met zijn milieuactivisme, de vervuilende industrie en de klimaatopwarming naadloos bij aan. Ook kaart de film enkele morele thema’s aan zoals hoe ver je mag gaan voor je doel (heiligt het doel alle middelen?) en in welke mate de publieke opinie wordt gemanipuleerd door de overheid. Woman at War wijst echter nooit met een vinger. De film is op geen enkel moment moraliserend of belerend en brengt deze onderwerpen op een luchtige manier aan bod. Er zit een flinke dosis Scandinavische humor in.

De film speelt zich af in IJsland, wat zorgt voor scènes in fraaie landschappen. In de film wordt IJslands gesproken. Ondanks de beschikbare Nederlandse ondertiteling maakt dit het met momenten net iets moeilijker om de film te volgen.

Voor de muziek in de film werd er gekozen voor een origineel concept. Wanneer er muziek gespeeld wordt, komen de muzikanten telkens in beeld. Dit betreft enerzijds een orkest van 3 mannen en anderszijds 3 zangeressen, volledig gekleed in authentieke IJslandse klederdracht. Naarmate de film vordert, spelen deze muzikanten een steeds actievere rol. Zo retweeten zij een tweet over de IJslandse Bergvrouw en werpen zij veelzeggende blikken naar het hoofdpersonage als waarschuwing voor wat komen zal.  De ene kijker zal deze prominente plaats van de muzikale intermezzo’s een leuk extraatje vinden. Voor een andere kijker werkt het mogelijks storend.

Hoofdrolspeelster Halldóra Geirharosdóttir zet haar rol met verve neer. Als toeschouwer wordt je meegezogen in haar overtuiging dat ze het verschil kan maken en dat dit ten goede zal komen voor de IJslandse bevolking. Enigszins naïef maar ook inspirerend!

Een onderhoudende film over een hedendaags thema waarbij absurdisme hand in hand gaat met ontroering en diepgang!

Recensie: Woman at war

Woman At War

1  2  3  4  5

Een vrolijk, inventief, energiek en feministisch verhaal over een muzieklerares die een dubbel leven leidt als gepassioneerd mileuactivist. Terwijl ze haar moedige operatie begint in te plannen, komt ze erachter dat haar aanvraag om een kind te adopteren eindelijk is geactepteerd.