Recensie: The Wife RECENSIE

Recensie: The Wife

Tientallen jaren zette Joan Castleman haar eigen ambities en dromen opzij om haar man, de overspelige Joe Castleman, te steunen om zijn literaire carrière tot een succes te maken. Het hoogtepunt in zijn carrière lijkt bereikt te zijn wanneer Joe de Nobelprijs voor Literatuur wint. Het stel reist samen met hun zoon af naar Stockholm om hier de prijs in ontvangst te nemen. Joan, die haar man altijd heeft gesteund en haarzelf op een tweede plek zette, komt tot het besef dat ze zo niet langer door kan gaan.

De film komt op een mooie, niet te snelle manier op gang en het verhaal heeft je meteen in zijn greep. Het stel lijkt in eerste instantie gelukkig, maar al snel zie je kleine scheurtjes. The Wife is een fascinerend verhaal dat subtiel, maar sterk is opgebouwd. De subtiele aanpak zorgt ervoor dat de kijker langzaamaan doorheeft hoe de relatie van Joan en Joe in elkaar zit. Het wordt steeds duidelijker hoe Joans leven zich heeft gevormd en hoe lang ze zichzelf op een tweede plek heeft gezet om haar man maar te kunnen steunen, en dat terwijl Joe meerdere malen een scheve schaats reed.

Het verhaal kent erg sterke karakters, met name die van Joan en Joe zijn erg fascinerend. Enerzijds vraag je je af waarom een intelligente vrouw als Joan al die opofferingen voor haar overspelige man heeft gemaakt en anderzijds vraag je je af waarom Joe handelt zoals hij doet en waarom hij zijn vrouw de opofferingen laat maken die ze maakt als hij daadwerkelijk zoveel van haar houdt als hij beweert.

Flashbacks laten je zien hoe het stel in de jaren 50 samenkwam en hoe Joan zich heeft ontwikkeld als persoon en hoe ze in de situatie terecht is gekomen waar ze nu in zit. De flashbacks zijn waardevol om te snappen hoe Joan zich veertig jaar later voelt.

Het acteerwerk in The Wife is erg sterk. Jonathan Pryce zet een zelfverzekerde Joe neer en zijn karakter is erg overtuigend. Maar met name Glenn Close is de ster in deze film. Ze weet met subtiliteit over te brengen hoe haar karakter zich voelt en dat maakt haar performance zo sterk. Geen overdreven, theatrale scènes, maar emoties die op een realistische manier worden overgebracht. Het wordt klein gehouden, zonder dat de emoties hun kracht verliezen. Het zijn de kleine dingen die weggeven dat Joan niet content is met haar leven, zoals op een moment waarop een overwinning wordt gevierd, maar Joan niet overtuigend meegeniet.

The Wife heeft een sterke verhaallijn en een goede cast. Het moge duidelijk zijn dat de Academy Award-nominatie voor beste actrice voor Glenn Close terecht was.

Recensie: The Wife

The Wife

1  2  3  4  5

Veertig jaar lang heeft Joan Castleman haar eigen talenten, dromen en ambities opzij gezet voor de succesvolle literaire carrière van haar man, de overspelige Joe. Maar op de avond dat hij naar Stockholm afreist om de Nobelprijs voor Literatuur in ontvangst te nemen, besluit Joan dat het genoeg is en onthult ze haar grote geheim.

Bekijk hieronder de trailer: