Recensie: Widows RECENSIE

Recensie: Widows

Widows is van oorsprong een Britse televisieserie uit 1983, bedacht en geschreven door Lynda la Plante. In 2002 werd er een Amerikaanse remake gemaakt. Regisseur Steve McQueen gebruikte het verhaal voor een film waarbij hij ook zwaardere thematiek niet uit de weg ging. Centraal staan ook hier de vier vrouwen die berooid achterblijven als hun mannen omkomen tijdens een mislukte kraak. Het geld dat de mannen zijn kwijtgeraakt is echter campagnegeld van een kandidaat-burgemeester en hij wil het koste wat het kost terug.

Als Veronica Rawlings het notitieboek van haar man vindt waarin de volgende kraak, die vijf miljoen waard is, staat beschreven, besluit ze het heft in eigen handen te nemen. Samen met twee andere weduwen beraamt ze de overval die hen voorgoed op eigen benen moet laten staan.

Steve McQueen speelde zich als regisseur vooral in de kijker met films als Shame (2011), en 12 years a slave (2013). Kenmerkend zijn de ongebruikelijke thema’s die hij op een mooie en integere  manier aansnijdt. Hetzelfde gebeurt in Widows. Dit is niet een standaard heist film (een film waarbij de overval en de aanloop ernaartoe centraal staat), hier gebeurt meer. Veel meer. Helaas is de film daardoor zo vol aan thematiek en verhaallijnen dat het nergens de diepte in kan gaan en het een redelijke goede actiefilm blijft, die wat traag opgang komt.

Hoewel Steve McQueen al voor het #MeToo debacle bezig was met Widows, schoot hij midden in de roos van de actualiteit met zijn cast, die voornamelijk uit vrouwen bestaat. Vooral Viola Davis in de rol van Veronica Rawlings is geweldig, maar ook Michelle Rodriguez (Linda) en Elizabeth Debicki (Alice) staan hun ‘mannetje’. Het is tevens een verademing dat de vrouwelijke hoofdrollen niet getypecast zijn als cosmetica-modellen.

De mannelijke rollen zijn wat onderbelicht, al is Daniel Kaluuya als Jatemme Manning beangstigend overtuigend als gewetenloze crimineel. Colin Farrel (Jack Mulligan) en Liam Neesom (Harry Rawlings) komen wat minder goed tot hun recht. Dat ligt niet aan hun acteerprestaties, maar simpelweg omdat hun personages de ruimte niet krijgen in een overvolle film.

Widows speelt zich af in Chicago, een stad dat qua problematiek al genoeg voer bevat voor een film. Steve McQueen heeft ze ook allemaal proberen te gebruiken. Armoede, werkeloosheid, rassenhaat, politieke corruptie, politiegeweld, het zit er allemaal in en wordt nog eens gemengd met rouwverwerking, het onderdrukken van de vrouw, huishoudelijk geweld, prostitutie, vreemdgaan, bedrog en de honger naar macht en geld. In een tijdsbestek van twee uur kan dat allemaal niet goed worden uitgewerkt en blijft alles wat aan de oppervlakte. Hierdoor raakt het verhaal ook geen gevoelige snaren en blijft het slechts een film over een overval met een verhaal eromheen. Ook de twee onverwachte twisten die, met name de laatste, heel veel lading met zich meedragen, blijven nu ‘slechts’ een verrassende wending.

Doordat er veel verhaallijnen en personages geïntroduceerd moeten worden, lijkt het verhaal traag opgang te komen. De eerste paar minuten waarin het heden wordt afgewisseld met het verleden zijn spectaculair en zetten de verwachtingen voor een actiefilm gelijk hoog in. Helaas zwakt dat af en wordt pas na een uur de spanning weer opgevoerd. Vooral de daadwerkelijke overval is zodanig gemonteerd dat het genoeg is om hartkloppingen van te krijgen.

Qua cinematography is Widows om je vingers bij af te likken. Ieder beeld klopt, zonder dat het geforceerd of geënsceneerd overkomt. Steve McQueen heeft een hele natuurlijke stijl waardoor de beelden juist sterker binnenkomen. Hoewel het onder de misdaadfilms geschaard kan worden, druipt het geweld niet van het beeldscherm af. Door  McQueens sobere manier van filmen en montage worden juist die sporadische beelden des te gruwelijker.

Widows is een spannende film met een sterke cast en een paar goede wendingen, helaas is het verhaal te vol om goed tot zijn recht te komen.

Recensie: Widows

Widows

1  2  3  4  5

Widows is het verhaal over vier vrouwen die niets met elkaar gemeen hebben behalve een schuld die is achtergelaten door de criminele activiteiten van hun overleden echtgenoten. In het hedendaagse Chicago, in een tijd van onrust, ontstaan spanningen wanneer Veronica (Oscar®winnares Viola Davis), Alice (Elizabeth Debicki), Linda (Michelle Rodriguez) en Belle (Cynthia Erivo) hun lot in eigen handen nemen en samenzweren om een toekomst te smeden op hun eigen voorwaarden. Liam Neeson, Colin Farrell, Robert Duvall, Daniel Kaluuya en Brian Tyree Henry maken tevens deel uit van de cast van Widows.

Bekijk hieronder de trailer: