Recensie: The Brave RECENSIE

Recensie: The Brave

The Brave, ook wel Lazarat genoemd, is geregisseerd door William Kaufman. Een actiethriller gebaseerd op ware gebeurtenissen in Europa, met name in het hart van Albanië. In de film spelen acteurs uit verschillende landen: Ravshana Kurkova (Rusland), Louis Mandylor (Australië), Armand Assante (Amerika) en Igor Jijikine (Rusland).

Renea, 's lands hoogste politie elitekorps in Albanië vecht tegen de nationale corruptie onder leiding van Kapitein Agim Hoxha (Igor Jijikine). Zij jagen op de crimineel Ilir in een poging om de drugstoevoer en prostitutie die de hoofdstad teisteren, tegen te gaan. De actie neemt echter een onverwachte wending wanneer een undercoveragent, Rei Cana (Louis Mandylor), die zich voordoet als Ilirs handlanger, ontmaskerd wordt. Met de hulp van Rei breekt Renea gaandeweg en systematisch de rangorde van criminelen en hun destructieve acties af. Maar hun ultieme doel is Frank Pedulla (Armand Assante), de topcrimineel die als een spin in het web zit van de Albanese, ondergrondse criminaliteit.

The Brave heeft een sterk plot maar daar blijft het ook helaas bij. Het script is erg saai en op meerdere momenten zelfs cliché. Dit komt vooral naar voren als je erachter komt dat er een mol in het team zit die de boel verpest. Of wanneer er politieagenten persoonlijk betrokken zijn bij een verdachte en daarom het team verlaten om zelf de held te spelen. Dit zijn scenario's die vaker in films voorkomen en zijn dus niks nieuws.

De acteurs doen allemaal hun best maar echt goed worden ze niet. De oorzaak van een slecht script misschien? Of ze zijn gewoon niet zo ervaren als Amerikaanse acteurs. De emotionele scènes komen niet geloofwaardig over als gevolg van de woede-uitbarstingen die te overdreven worden neergezet. Maar ook als een personage tranen moet laten zien, lijkt dit erg geforceerd.

De actie in The Brave ziet er daarentegen redelijk goed uit. Niet de beste choreografie maar zeker niet de slechtste. De scènes zijn ook vlot en op een vloeiende manier gefilmd en gemonteerd. Helaas wanneer het einde nadert begint het steeds ongeloofwaardiger te worden. Politieagenten die een voor een neervallen en doodgaan terwijl ze volledig zijn ingepakt in kogelwerende kleding. Het is jammer dat er hier niet zo veel aandacht aan is besteed als in het begin van de film.

De locaties zijn goed gekozen en er is voornamelijk in Albanië en Bulgarije gefilmd. Dit past natuurlijk in het gehele plaatje aangezien het verhaal ook in Albanië afspeelt. Hierdoor krijg je een beter beeld van het land (denk aan leefomstandigheden) en leef je je meer in.

Deze film houd je toch redelijk in spanning ondanks het slechte script. Dit komt door de vloeiende actie momenten en het verhaal dat wel spannend is. Gelukkig is de film ook nog Engels gesproken en duurt hij niet al te lang.

Recensie: The Brave

the Brave

1  2  3  4  5