Recensie: A Private War RECENSIE

Recensie: A Private War

A Private War is een oorlogsbiografie waarin het verhaal wordt verteld van de Amerikaanse oorlogsjournaliste Marie Colvin. Ze werkte jarenlang bij The Sunday Times, een krant in Groot-Brittannië. We zien haar in het slagveld van oorlog en revolutie, maar ook op persoonlijk gebied voert ze een strijd. Haar overtuiging: “The most powerful weapon is the truth”.

In het levensverhaal van Marie Colvin wordt de hoofdrol gespeeld door Rosamund Pike. Ze is natuurlijk een fantastische actrice en ook in deze rol is haar acteerwerk weer uitstekend. De film is een waarheidsgetrouw portret van de gedreven Colvin en uit de film blijkt dat de makers zeer veel respect voor haar hebben. Alhoewel er meer films zijn over oorlogsjournalisten, blijft A Private War indrukwekkend. Het is met name intrigerend om te zien hoe de wereld soms in elkaar stort op sommige plaatsen en hoe deze oorlogsjournalisten op dat moment de deur uit durven en willen gaan. A Private War weet goed over te brengen welke drive Colvin voelt om dit beroep te blijven doen, ondanks haar PTSD. Het zou interessant zijn geweest om nog iets meer voorgeschiedenis te zien van deze vrouw en hoe haar carrière tot dusver was geweest.

Iedereen die regelmatig het nieuws kijkt, ziet vaak genoeg beelden van oorlog, armoede en revolutie. Toch maakt deze film veel indruk. Je ziet zoveel rauw geweld, zonder enige filtering. Je ziet mensen zonder voedsel en zonder medische hulp. Colvin was een expert in het vertellen van de persoonlijke verhalen van de ‘gewone’ burgerslachtoffers. Alles wat we op het nieuws zien en zo ver weg lijkt, komt via deze film toch een stuk dichterbij. Aangrijpend zijn met name de beelden in Holms in Syrië, wat gebaseerd is op gebeurtenissen van nog niet zo lang geleden (2012). In één film van 1 uur en 40 minuten weten de makers ons mee te nemen in de gruwelijkheden in Sri Lanka, Irak, Afghanistan en Libië. Ondertussen zien we het scherpe contrast tussen het leven van Colvin in Londen, waar ze zich wereldvreemd lijkt te voelen. Ondanks dat we schakelen tussen veel verschillende locaties blijft de film goed te volgen.

Wel is deze film vrij informatief. Mogelijk zal dit als kijker saai zijn of spanning missen. Echter, A Private War is geslaagd als een biografische oorlogsfilm. Waarin misschien de rol van Amerikaanse politiek wordt weggelaten is dit een duidelijke profielschets van een powervrouw.

A Private War is een pure, rauwe schets van de oorlog. Het slot, en met name de krachtige speech van Colvin, laat je achter in een stille leegte.

Recensie: A Private War

A Private War

1  2  3  4  5

'A Private War is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een van de meest gevierde oorlogscorrespondenten van deze tijd: de Britse Marie Colvin (Rosamund Pike). Totaal onbevreesd en opstandig dringt ze door tot de kern van gewapende conflicten om de onderdrukten een stem te geven. Ze interviewt rebellenleiders en dictators en verliest het zicht aan een oog bij een granaataanval in Sri Lanka, waarna ze een kenmerkend ooglapje begint te dragen.

Bekijk hieronder de trailer: