Recensie: The Hummingbird Project RECENSIE

Recensie: The Hummingbird Project

Hoe ver kun je gaan om een gewaagd plan te laten slagen en daarmee andere bedrijven voor te zijn? Heel ver, vooral als het aan één van de hoofdpersonages Vincent ligt. Het is voor de kijker bijna niet voor te stellen hoe ver hij hierin gaat, met zelfs het gevaar voor eigen leven tot gevolg…

De neven Vincent (Jesse Eisenberg) en Anton (Alexander Skarsgård) hebben een even bizar als geniaal plan om rijk te worden: een glasvezelkabel in een rechte lijn van Kansas naar New Jersey trekken. Het doel is om één milliseconde te winnen in de dataoverdracht waardoor hun klanten sneller zijn dan de concurrentie op de beurs en de miljoenen binnen zullen stromen. Voor het zover is moet Vincent een logistieke nachtmerrie op zien te lossen want de lijn moet dwars door bergketens, meren en privéland gaan lopen. De investeerders maken zich grote zorgen maar Vincent bluft keer op keer hun zorgen weg. Ondertussen heeft Anton nog niet helemaal uitgevogeld hoe hij de kabelverbinding snel genoeg kan krijgen. De druk om te slagen is immens en terwijl de tijd dringt worden ze op de hielen gezeten door hun voormalige baas Eva Torres (Salma Hayek). Een meedogenloze handelaar die er alles aan doet om het tweetal te slim af te zijn. Maar Vincent en Anton zijn vastbesloten om letterlijk dwars door Amerika te boren en hun krankzinnige plan ten koste van alles te voltooien.

De hoofdpersonages in The Hummingbird Project liggen op de dunne scheidslijn tussen stereotype en geniaal. Vincent is een typisch snelle verkoper, die soms letterlijk over lijken gaat. Maar wanneer je dieper op zijn personage inzoomt, dan bespeur je ook een vleug van wanhoop in zijn poging om zijn plan voor elkaar te krijgen, waar hij zelfs zijn eigen leven voor op het spel zet. Dit laat je als kijker vermoeden, dat het personage van Vincent dieper gaat dan alleen maar een ‘snelle verkoper’. Ditzelfde geldt ook voor zijn neef Anton, het wat sociaal onhandige geniale brein, die om zijn hachje te redden, nog wat verborgen talenten blijkt te hebben. Met Eva Torres als tegenspeelster heeft regisseur Kim Nguyen voor een combinatie van intrigerende personages gezorgd, die de film naar een hoger plan trekt. Hierbij worden bepaalde herkenbare thema’s zoals ziekte, familie en het verlangen naar rijkdom en werkplezier aangekaart.

Het (soms smerige) spel die de drie hoofdpersonages met elkaar spelen in The Hummingbird Project, zorgen grotendeels voor een goede spanningsboog in het verhaal. Ook zorgen deze personages ervoor dat je je goed in het verhaal kunt inleven en eigenlijk niets anders wilt dan dat hun plan slaagt. Het is sowieso intrigerend om te zien, hoe een glasvezelkabel wordt geïnstalleerd en welke zaken hierbij komen kijken. Wat wel jammer is, is dat het verhaal aan het eind wat inzakt. Door de opgebouwde spanning verwacht je als kijker aan het eind van de film een climax, waar alle verhaaleindjes aan elkaar worden geknoopt. Maar daarentegen blijft de kijker met het gevoel achter dat het verhaal nog niet af is. Hoe gaat het verder aflopen met Vincent, Anton en hun glasvezellijn? Wanneer Kim Nguyen net wat meer aandacht aan het eind had besteed, dan was de film net meer af geweest. Hierbij moet wel gezegd worden dat de scène in het schuurtje heel mooi gefilmd is.

The Hummingbird Project is een intrigerende film, die vooral indruk maakt door de interessante personages en de bizarre bedrijfsoorlog waar ze in terechtkomen. Hoe ver kun je gaan om een bepaald plan te laten slagen? Wel is het erg jammer dat het einde van de film geen antwoord geeft op alle vragen en je als kijker met een ‘onaf’ gevoel achterblijft.

Recensie: The Hummingbird Project

The Hummingbird Project

1  2  3  4  5