Recensie: Missing Link RECENSIE

Recensie: Missing Link

Wie wil dat nu niet: weten waar hij vandaan komt en deze voorouders opsporen. Je ziet dit duidelijk bij bijvoorbeeld adoptiekinderen, die vervolgens op zoek gaan naar hun biologische ouders. In de film Missing Link, een titel die je op verschillende manieren kunt uitleggen, draait alles rondom dit zeer herkenbare onderwerp.

De charismatische avonturier Sir Lionel Frost is stomverbaasd wanneer hij diep in de Amerikaanse bossen de ontbrekende schakel tussen aap en mens ontdekt. Deze toepasselijk genaamde Link is echter allesbehalve een monster. Van de studio van ParaNorman en Coraline. Hij is verrassend slim en charmant maar ook eenzaam omdat hij alleen leeft en niet weet waar hij vandaan komt. Bijgestaan door de temperamentvolle avonturier Adelina Fortnight, gaan Link en Sir Lionel op een razend spannend avontuur op zoek naar Link’s lang verloren familie: de Yeti’s.

Voor regisseur en schrijver Chris Butler is de animatiefilm Missing Link wel even wat anders dan hij gewend is. Hij heeft zich hiervoor namelijk beziggehouden met animatiefilms, zoals ParaNorman, Coraline en Corpse Bride. Dit zijn alle drie vrij donkere films, waar dood en bovennatuurlijke elementen op de één of andere manier wel een rol spelen. Terwijl zijn nieuwste animatie Missing Link toch wel wat vrolijker oogt. Het verhaal draait om een bijzonder, nog niet bekend wezen, die net als mensen kan lopen en praten. Hij wil zijn familie vinden, zijn ‘Missing Link’ waardoor hij de hulp inschakelt van de avontuurlijke Sir Lionel Frost, die niets anders wil dan nieuwe wezens ontdekken en hier beroemd mee worden. Het mooie van de film hierin, is dat Chris Butler diverse herkenbare en bijzondere personages heeft gecreëerd die elk op zoek zijn naar hun eigen doel en missie in het leven. Dat dit weleens botst en dat je hierbij oog moet houden voor de gevoelens van iemand anders, blijkt heel duidelijk in de film. En dat is juist voor sommige personages een levensles.

De verhaallijn zit goed in elkaar en er wordt door middel van een soort ‘roadtrip’ goed de spanning opgebouwd. De personages maken ook een duidelijke ontwikkeling door en groeien hierin ook naar elkaar toe. Missing Link oogt als een vrolijke film, door het gebruik van heldere kleuren, en de vormgeving van de verschillende personages doet de film denken aan Butlers vorige films Coraline en ParaNorman.  Maar bevat met het onderwerp ‘de zoektocht naar waar je vandaan komt’ ook wel een serieuze ondertoon. Ook de wil om waardering te krijgen, is een thema die in de film duidelijk naar voren komt. Deze twee zaken zullen bij de kijker voor veel herkenning zorgen, omdat eenieder hier ergens in zijn leven wel mee te maken krijgt. Dit maakt dat het einde van Missing Link erg goed en passend gekozen is en eigenlijk wel gezien kan worden als een soort levensles.

Een animatiefilm wordt vaak gezien als kinderfilm, maar Missing Link is door het toegankelijke verhaal, de herkenbare thema’s en de mooie vormgeving een film voor jong en oud. Tel daarbij de interessante personages bij op en je hebt een heerlijke film voor het hele gezin.

Recensie: Missing Link

Missing Link

1  2  3  4  5

De charismatische avonturier Sir Lionel Frost is stomverbaasd wanneer hij diep in de Amerikaanse bossen de ontbrekende schakel tussen aap en mens ontdekt. Deze toepasselijk genaamde Link is echter allesbehalve een monster. Hij is verrassend slim en charmant maar ook eenzaam omdat hij alleen leeft en niet weet waar hij vandaan komt. Bijgestaan door de temperamentvolle avonturier Adelina Fortnight, gaan Link en Sir Lionel op een razend spannend avontuur op zoek naar Link's lang verloren familie: de Yeti's.

Bekijk hieronder de trailer: