Recensie: Greta RECENSIE

Recensie: Greta

Pathé kondigt de film Greta aan als een drama. Echter, wees gewaarschuwd… Greta is een thriller. In deze film volgen we Frances, een wat naïeve, jonge vrouw. In de metro in New York vindt ze een handtas. Wanneer ze besluit deze persoonlijk af te geven ontmoet ze de oudere vrouw Greta. De kennismaking groeit uit tot een vriendschap, totdat het gedrag van Greta behoorlijk onvoorspelbaar en onaangenaam wordt.

Allereerst zijn er twee grote pluspunten aan deze film en dat is de cast. De film wordt voornamelijk gedragen door de twee vrouwelijke hoofdrollen. De hoofdrollen worden gespeeld door Chloë Grace Moretz en Isabelle Huppert. Eerstgenoemde speelt de jonge Francis en Isabelle Huppert speelt de oudere Greta. Beide actrices zijn ontzettend goed en spelen overtuigend de rollen.

Nu is deze kijker absoluut geen fan van thrillers, dus het is lastig om films met elkaar te vergelijken. Prettig aan Greta is de opbouw in spanning. Met name Chloë in de rol van Francis alsook haar vrouwelijk huisgenote zorgen ervoor dat je helemaal in het verhaal zit en meeleeft met deze twee jonge en bange vrouwen. Ze zijn lief en doen geen vlieg kwaad, je kan niet anders dan om ze geven. Isabelle Huppert speelt de rol van Greta koel en gedreven. Ze weet een perfecte balans te vinden tussen charmant, absurd en angstaanjagend. Met name de mimiek in haar gezicht zorgt voor ingehouden adem en kippenvel. Deze vrouw is duidelijk in haar element in deze rol, al begeeft ze zich zeer dicht bij de grens van over de top en daarmee komisch.

Het plot van de film Greta is simpel en flinterdun. Wanneer je de trailer hebt gezien, heb je op zich wel de kern van de film te pakken. Daarmee laat de film zeker een aantal kansen liggen om diepgang aan te brengen in deze film. Dit had bijvoorbeeld gekund door beter aan te tonen wat de motieven van Greta zijn. Haar karakter blijft hierdoor vrij eendimensionaal.

Al met al is Greta een prima thriller. De film is vrij voorspelbaar, wat ook geldt voor de schrikmomenten. Toch schrik je er mogelijk niet minder van, wat te danken is aan de twee sterke actrices in deze B-film.

Recensie: Greta