Recensie: Replicas RECENSIE

Recensie: Replicas

Replicas is geregisseerd door Jeffrey Nachmanoff. De film is van dezelfde producers als Passengers en Transformers. In de hoofdrollen; Keanu Reeves, Alice Eve en Thomas Middleditch.

Neurowetenschapper William experimenteert met het klonen van mensen. Wanneer zijn vrouw Mona en hun drie kinderen omkomen bij een gruwelijk auto-ongeluk twijfelt hij geen moment: met hulp van collega-wetenschapper én beste vriend Ed brengt William zijn geliefden weer tot leven. Mona en de kinderen zijn echter niet op de hoogte van het ongeluk en hun 'tweede leven'. Wanneer zijn experiment door de autoriteiten niet onopgemerkt blijft gaat William steeds verder om zijn gezin bij zich te houden.

Replicas is een verwarrende film zonder een goed en diepgaand plot. Je blijft met meer vragen dan antwoorden achter. Dit is zo storend dat je je aandacht er niet goed bij kan houden. Een voorbeeld is de vraag waarom het verhaal zich afspeelt in Puerto Rico? Dit komt als eerste in beeld en voor de rest lijkt het alsof de film gewoon in Amerika opgenomen is, er wordt dus geen link meer gelegd naar die specifieke locatie.

Ook is het allemaal erg ongeloofwaardig. Een groot raadsel is waarom William niet super verdrietig of emotioneel is bij het overlijden van zijn gezin. Het lijkt alsof hij gewoon verdergaat met zijn leven en hier verder niet veel aandacht aan schenkt. Dit gebeurt daarna ook nog een keer wanneer blijkt dat hij één van zijn kinderen niet kan redden, omdat er maar drie capsules beschikbaar zijn. Ook hier toont hij weinig emotie. Hij huilt hier en daar wel, maar dit is niet echt goed geacteerd. Dit zijn maar een paar voorbeelden van een hele waslijst met kritiekpunten.

Daarbij is de CGI ook om te huilen. Wanneer William een bril draagt en in de lucht begint te swipen zoals op een computer, ziet dit er erg ongeloofwaardig uit. Het is bijna lachwekkend op de manier hoe Reeves met zijn handen in de lucht loopt te zwaaien. De robot is ook niet echt bijzonder. Met de technieken die we tegenwoordig hebben voor het maken van een film, hadden ze op computertechnisch gebied toch iets meer moeite mogen doen.

De acteurs zijn ook niet spectaculair. Reeves is totaal verkeerd gecast, hij is te droog en toont geen realistische emoties. De bijrollen zijn ook niet speciaal en worden met weinig overtuiging gespeeld. Allemaal onbekende acteurs en jammer genoeg voel je totaal geen chemie tussen de acteurs.

Replicas is een matige, niet boeiende film. Dit is vooral het gevolg van een verwarrend en ongeloofwaardig plot. Jammer genoeg maken de acteurs het alleen nog maar erger. Kortom, het is een film die je niet hoeft te zien. Je mist er namelijk niks aan.

Recensie: Replicas

Replicas

• Verschenen (film):