Recensie: Welcome to Marwen RECENSIE

Recensie: Welcome to Marwen

Welcome to Marwen is geregisseerd door Robert Zemeckis, die onder andere mee heeft gewerkt aan Back tot he Future, Forrest Gump en Contact. Dit schept uiteraard meteen hoge verwachtingen voor de film, maar weet de film die ook waar te maken?

Mark (Steve Carell) wordt op een avond in een bar aangevallen door een groep mannen. Hij raakt zwaargewond en raakt zijn geheugen kwijt. Na een zwaar revalidatieproces probeert hij de gebeurtenis te verwerken. Dit doet hij door een poppendorp genaamd Marwen te bouwen. De poppen beleven hier verschillende avonturen die deels gebaseerd zijn op gebeurtenissen uit het leven van Mark. Mark fotografeert de poppen voor zijn tentoonstelling.

Welcome to Marwen lijkt in eerste instantie een vreemde film. De poppen die Mark gebruikt voor zijn revalidatieproces spelen namelijk een grote rol in de film. De openingsscène begint met een van de poppen die tijdens de Tweede Wereldoorlog neerstort in een vliegtuig. Wat opvalt is dat de poppen prachtig geanimeerd zijn. Ze lijken stuk voor stuk op hun levende tegenhangers, elke pop is namelijk gebaseerd op iemand in de directe omgeving van Mark. Een van de poppen moet ook Mark zelf voorstellen. De animatie is dusdanig gedaan dat de poppen ook echt als poppen bewegen. Het geeft een bijzonder effect maar voor deze film werkt het goed. Tevens wordt er mooi geswitcht tussen het echte leven en het leven van de poppen. Dit gaat vloeiend in elkaar over waardoor de film één geheel vormt.

Steve Carell speelt de hoofdrol en met hem valt of staat de hele film. Ik kende Steve Carell vooral uit komische films, maar deze film is allesbehalve komisch te noemen. Steve Carell laat in deze film zien dat hij zeker meer aankan dan alleen het komische genre en hij laat een heel andere kant van hemzelf zien. Zijn acteerwerk is ontzettend sterk en juist daardoor weet de film constant te boeien. Je ziet het karakter van Steve Carell ontzettend worstelen met de aanval die hij heeft overleefd en hij heeft nog steeds regelmatig paniekaanvallen. Steve Carell weet dit heel sterk neer te zetten. Je ziet de worsteling die het karakter meemaakt zonder dat het overdreven wordt neergezet. Een erg knappe prestatie.

Deze film zal niet voor iedereen geschikt zijn. Doordat het deels geanimeerd is met poppen en de poppen voor de hoofdpersoon een belangrijke rol spelen heeft de film af en toe een absurdistisch randje. Je vraagt je soms af wat de film met een bepaalde scène bedoeld of je vraagt je af wat er nu wel echt gebeurd is en wat niet. Als je hier echter doorheen kan kijken dan zal je deze film zeker kunnen waarderen.

Welcome to Marwen is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dit gegeven maakt de kijkervaring nog interessanter. Het maakt de film, ondanks de animaties, toch erg realistisch. Welcome to Marwen is een bijzondere film die het kijken zeker meer dan waard is. Als je door het absurdistische heen kan kijken zie je een film over een man die probeert te revalideren en zijn leven op te pakken na een zware periode. 4 hartjes voor deze bijzondere film.

Recensie: Welcome to Marwen

Welcome To Marwen

1  2  3  4  5

Oscarwinnaar Robert Zemeckis (Forrest Gump, Flight, Cast Away) regisseert Steve Carrell in het ontroerende waargebeurde verhaal over de strijd van een gebroken man, die ontdekt hoe creatieve verbeeldingskracht de menselijke geest kan genezen.

Het scenario voor Welcome to Marwen is geschreven door Caroline Thompson en door Robert Zemeckis, die de film ook produceerde samen met Oscarwinnend producent Steve Starkey (Forrest Gump, Flight), Jack Rapke (Cast Away, Flight) en Cherylanne Martin (The Pacific, Flight) van Zemeckis' bij Universal ondergebrachte productiemaatschappij ImageMovers. Uitvoerend producenten zijn Jackie Levine en ook Jeff Malmberg, die in 2010 de aangrijpende documentaire maakte waarop de film is gebaseerd.

Bekijk hieronder de trailer: