Recensie: Red Joan RECENSIE

Recensie: Red Joan

In Red Joan gaan we terug naar de tijd van oorlog. We volgen de Britse Joan die als studente sympathiseert met de communisten en de Sovjet-Unie. Wanneer ze uitgroeit tot een briljante natuurkundige blijkt ze haar nieuwe baan heel goed te kunnen gebruiken om een spion te worden. Ruim een halve eeuw later wordt dit alles pas ontdekt en haalt het verleden van Joan haar in.

Bijzonder aan Red Joan is dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, namelijk dat van Melita Norwood. Het verhaal is bekend: deze vrouw werd, wanneer ze al stokoud was, opgepakt voor betrokkenheid bij spionage in de tijd van de oorlog. Zo ook het verhaal van, in dit geval, Joan.

De film start met de arrestatie van de oude Joan. Tijdens het verhoor gaan we via flashbacks terug naar de jonge Joan. De film zit qua montage en structuur erg goed in elkaar. Het verhaal is gemakkelijk te volgen. Red Joan zet de kijker aan het denken. We kijken altijd via één perspectief naar de geschiedenis, maar de overtuigingen van spionne Joan laten zien dat een kant kiezen niet altijd even simpel is. Het is dan ook niet gek dat men nog steeds wisselend denkt over dit verhaal, het verhaal van de echte spionne Melita Norwood. Want ja, ze is een spionne en pleegt daarmee landverraad. Maar terugkijkend naar de gehele tijdlijn, heeft ze dan niet juist de wereld gered?

Judi Dench speelt de rol van de oude Joan overtuigend en haar speech aan het einde van de film is zo sterk. Ze is zowel doordacht als gevoelig. Sophie Cookson speelt de jonge Joan, ook zij speelt goed. Het is interessant om eens een spionageverhaal te zien vanuit een vrouw.

Een minpunt aan de film is de vermoeiende knipperlicht relatie tussen de jonge Joan en Leo. De film is van het genre biografie/drama. Toch lijkt de film niet te kunnen kiezen tussen een historische spionagefilm en een romantische film. En dat is jammer, want dit doet het fantastische verhaal van deze spionne tekort. Judi Dench en Sophie Cookson doen in hun hoofdrollen hun uiterste best, maar dit warrige script zorgt er toch voor dat ze er niet alles uit kunnen halen wat erin zit.

Recensie: Red Joan

Red Joan

1  2  3  4  5

Het verhaal van Joan Stanley (Judi Dench), de vrouw die werd ontmaskerd als KGB's oudste Britse spion. De Britse Joan Stanley (Dench) is gepensioneerd en leeft een rustig bestaan wanneer ze plotseling wordt opgepakt door MI5.

Red Joan, met Oscarwinnaar Judi Dench (Philomena) en actrice Sophie Cookson (The Kingsman) in de gedeelde titelrol, vertelt een bijzonder waargebeurd verhaal. De Britse Joan Stanley (Dench) is gepensioneerd en leeft een rustig bestaan wanneer ze plotseling wordt opgepakt door MI5. Ze blijkt jarenlang een van de meest invloedrijke spionnen voor de KGB te zijn geweest. In flashbacks zien we hoe Joan (Cookson) voor onmogelijke keuzes komt te staan. Hoe ver zou je gaan om een oorlog te voorkomen?

Bekijk hieronder de trailer: