Recensie: Aladdin RECENSIE

Recensie: Aladdin

De laatste tijd verschijnen er steeds meer Disney live-action films. Zo hebben we onder andere kunnen genieten van Beauty and the Beast, The Jungle Book en Dumbo. Later dit jaar staan ook nog The Lion King en Lady and the Trump op de planning. Maar eerst is het tijd voor de live-action versie van Aladdin! En voor degenen die opgegroeid zijn met de originele Disney films betekenen de live-action films een geweldig moment van nostalgie.

Aladdin (Mena massoud) is een straatjongen, die na de dood van zijn ouders, steelt om te overleven. Op een dag komt hij in aanraking met een bijzonder meisje en wordt verliefd op haar. Dit blijkt later prinses Jasmine (Naomi Scott), de dochter van de Sultan, te zijn. Maar voordat er echt iets op kan bloeien tussen de twee, komt Aladdin in aanraking met de gemene Jafar (Marwan Kenzari). Hij belooft Aladdin van alles en het enige wat hij daarvoor hoeft te doen is het stelen van de magische lamp uit de Grot der Wonderen. Dit loopt natuurlijk helemaal mis en Aladdin komt vast te zitten in de Grot der Wonderen. Niet veel later besluit hij om over de magische lamp wrijven en dan verschijnt Geest (Will Smith). Aladdin krijgt drie wensen en met behulp van Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren. Maar deze poging brengt vele gevaren met zich mee…

Aladdin speelt zich af in de Oosterse wereld en hier maakt regisseur Guy Ritchie gelijk gebruik van. Het decor van de film is namelijk adembenemend en kleurrijk. Je wordt meegenomen naar het magische Agrabah en waant je in Oosterse sferen. Denk hierbij aan de marktkraampjes met kruiden of de vrouwen die aan het buikdansen zijn! Daarnaast geven de 3D effecten een extra dimensie aan het geheel. Hierdoor wordt Aladdins ontsnapping van de koopmannen erg indrukwekkend. Ook is het Guy Ritchie gelukt om de magie van de tekenfilm erg goed neer te zetten in de live-action film van Aladdin. Zo heeft hij onder andere Abu, Iago en het vliegende tot leven gebracht zonder dat ze er onrealistisch uitzien.

De hoofdrolspelers van de film bleken echt uitstekend te zijn gekozen. Mena Massoud heeft als Aladdin een bepaalde (lieve) charme. Deze past erg goed bij zijn rol als arme straatjongen, die onverwacht verliefd wordt op een prinses. Daarnaast eweet Naomi Scott prinses Jasmine neer te zetten als een hele sterke vrouw, die haar tijd ver vooruit is. Ze is geen hulpeloze prinses, maar bezit vechtlust en eigenheid. Verder intrigeert ook Will Smith in zijn rol als Geest. Hij zet Geest erg komisch en levenslustig neer. En tegelijkertijd voelt de kijker hoe hij verlangt naar zijn vrijheid.

Net als de tekenfilm zit Aladdin vol met allemaal prachtige liedjes, maar deze zijn natuurlijk wel in een compleet nieuw jasje gestoken. Will Smit heeft van A Friend Like Me en Prince Ali swingende liedjes gemaakt. Dit zorgt ervoor dat Aladdin een vrolijke film is waarbij het de kijker zeker niet gaat lukken om zich stil te houden. Naast de oude liedjes zit er ook een heel nieuw lied in, namelijk Speecheless. Dit wordt gezongen door prinses Jasmine en laat zien hoe sterk ze is. Dit is een mooi verschil met de tekenfilm, omdat de live-action film nu laat zien dat een vrouw ook alles kan bereiken wat ze maar wil.

Aladdin is een geweldige film voor liefhebbers van Disney remakes en voor mensen die van musicals houden. De film heeft veel prachtige beelden en Mena Massoud en Naomi Scott maken indruk. Wel voelen sommige magische elementen en bepaalde liedjes wat geforceerd aan en voelt het alsof het toch niet helemaal in de film past. Dit betekent overigens niet dat Aladdin geen leuke bioscoopervaring is, want je zult je prima vermaken. Maar ergens groeit het besef, dat niet elk element in een tekenfilm geschikt is voor een live-action remake.

Recensie: Aladdin

Aladdin (Live-Action)

1  2  3  4  5

Aladdin is een straatschoffie dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses, de dochter van de Sultan. Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren.

Bekijk hieronder de trailer: