Recensie: Outlander seizoen 4 RECENSIE

Recensie: Outlander seizoen 4

Eindelijk, ze zijn weer terug. En hoe! Onze favoriete personages Claire en Jamie Fraser beëindigden hun avontuur in het voorgaande seizoen in de nieuwe koloniën. En dat is dus ook de setting voor de start van het nieuwe seizoen. Voor wie nog niet bekend is met de populaire televisieserie Outlander, hoofdpersonage Claire Randall is na het einde van de Tweede Wereldoorlog met haar echtgenoot op vakantie in Schotland. Daar gaat zij per ongeluk, na een nachtelijk ritueel tijdens Samhain, terug in de tijd naar 18e eeuws Schotland. Vanaf dat moment begint het avontuur te lopen en de televisieserie is rijk aan – en beroemd om - de prachtige decors, kostuums, muziek, personages, Gaelic en Schotse tradities en bovenal de historische authenticiteit. Bovendien komt de knappe Jamie Fraser al snel in beeld, voor menig vrouwelijk fan een extra reden om te blijven kijken.

Zoals we ondertussen wel kunnen verwachten van de makers van Outlander, begint de eerste aflevering van seizoen 4 met enkele heftige scènes die weer aantonen dat het leven in de achttiende eeuw hard en kort kon zijn. Jamie is samen met Claire en zijn neefje Ian, Fergus en een aantal metgezellen. De wens en mogelijkheid om terug te keren naar Schotland is weer tenietgedaan in het vorige seizoen, waardoor ze plannen maken om zich langdurig te vestigen in koloniaal Amerika. In de tussentijd is hun dochter Brianna in de jaren zeventig van de twintigste eeuw in Amerika, waar zij opgroeide, herenigd met de Schotse Roger Wakefield en hun verhaal krijgt in dit seizoen veel meer aandacht en dus cameratijd. Dat gaat enerzijds ten koste van scènes met Jamie, maar anderzijds komt dit het verhaal zeker ten goede. Brianna en Roger hebben een erg fijne dynamiek met elkaar en hun verhaallijn is aantrekkelijk, herkenbaar en romantisch.

In Outlander is niets zoals het lijkt en ook dit seizoen worden de kijkers weer verrast met plotselinge verhaalwendingen, tijdreizen, culturele- en traditionele uitingen, terugkeer van oude (favoriete) personages, en de introductie van een aantal interessante nieuwe personages. Voor degenen die de gruwelijkheden van Jack Randall misten, daarvoor is een nieuw -badass- karakter geïntroduceerd die je gegarandeerd weer kippenvel bezorgt en die ervoor zorgt dat je er een hekel aan hebt dat je hem leuk vindt, maar dat je het tegelijkertijd leuk vindt om een hekel aan hem te hebben. Typisch Outlander. Ook het verleden van Jamie kruist weer eens zijn pad. Daarnaast is een bestaan in koloniaal Amerika niet compleet zonder de introductie van Indianenstammen, die prachtig authentiek hun verhaallijn in de serie krijgen. En jawel, het einde van het seizoen is zelfs nog schokkender dan het begin. Niet om de kijkers de stuipen op het lijf te jagen, maar om een eerlijk verhaal te vertellen en een realistische afspiegeling van de historische werkelijkheid te geven.

De televisieserie Outlander is een adaptatie van de boekenserie van Diana Gabaldon. Elk seizoen vertolkt, tot dusver, een roman. De fans die het boek lezen voor de serie te kijken zal het opvallen dat het verhaal in de serie nog weleens afwijkt van het boek. De grote lijnen zijn in de basis hetzelfde, maar enkele personages en verhaallijnen zijn af en toe afwijkend. Enigszins jammer voor de trouwe lezers, want het is niet altijd duidelijk of de gekozen verhaallijn in de serie wel de beste is. Daarnaast maken de makers van Outlander overduidelijk ook keuzes om het kijkerspubliek te ‘pleasen’ en is daardoor meer commercie gevoelig. Diegenen die vooral de televisieserie volgen en niet de boeken lezen, geen zorgen. De makers van Outlander zijn er dit vierde seizoen wederom in geslaagd om een geweldig avontuur met mooie verhaallijnen voor de personages te creëren. Het avontuur is nog lang niet klaar, op naar seizoen 5.

Recensie: Outlander seizoen 4

Outlander - Seizoen 4

1  2  3  4  5

Seizoen Vier van Outlander vervolgt het verhaal van Claire en Jamie Fraser terwijl ze proberen een thuis te maken in het koloniale Amerika. De Frasers vestigen zich in North Carolina op nog een ander keerpunt in de geschiedenis - het hoogtepunt van de Amerikaanse revolutie - waar ze een ijle loyaliteit aan de huidige Britse heersende klasse moeten voeren, ondanks Claire's kennis van de komende bloedige opstand. Onderweg kruisen de Frasers paden met de beruchte piraat en smokkelaar Stephen Bonnet in een noodlottige ontmoeting die terug zal komen om de Fraser-familie te achtervolgen. Ondertussen groeien Brianna Randall en Roger Wakefield in de 20e eeuw dichterbij elkaar, maar ze doen een schokkende ontdekking waardoor ze overwegen om in de voetsporen van Claire te treden.