Recensie: The Quake RECENSIE

Recensie: The Quake

The Quake (Skjelvet), is een Noorse film geregisseerd door John Andreas Andersen. Dit is tevens een vervolg op de film 'The wave' (2015). In de hoofdrollen spelen dezelfde acteurs als in de voorgaande film namelijk; Kristoffer Joner (Kristian), Ane Dahl Torp (Idun), Edith Haagenrud-Sande (Julia), Kathrine Thorborg Johansen (Marit) en Jonas Hoff Oftebro (Sondre).

In 1904 wordt Oslo getroffen door een aardbeving met een kracht van 5,4 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag in de 'Oslo Graben' die onder de Noorse hoofdstad loopt. Nu 115 jaar later zijn de signalen nog groter en probeert Kristian Eikjord de overheid ervan te overtuigen dat het land gevaar loopt en dat een grote ramp op komst is.

Ten eerste ziet de CGI er bijzonder goed uit. De aardbeving is op een zeer realistische manier in beeld gebracht. De aarde die breekt en als een golf op je af komt, is zeer nauwkeurig in beeld gebracht. Dit zie je ook wanneer het gebouw instort. Alle scheurtjes en stukjes glas zijn zeer gedetailleerd.

Er bestaan veel rampenfilms die uiteindelijk goed aflopen en iedereen nog lang en gelukkig leeft. Echter laat dit vervolg zien wat de nare effecten zijn van zo'n imposante ramp. Kristian voelt zich namelijk al jaren schuldig over het feit dat er ondanks zijn poging om iedereen te redden, alsnog veel te veel doden zijn gevallen. Ook zien we hoe het gezin uit elkaar is gegroeid als gevolg van de gebeurtenissen in de voorgaande film. Dit is een zeer goede keuze geweest. En hierdoor leef je nog meer mee met de hoofdpersonen.

Het is echter jammer dat de opbouw van het verhaal van The Quake wat langdradig is. Hierdoor lijkt het alsof het moment van de aardbeving erg minimaal is. Het speelt zich dan voornamelijk in de wolkenkrabber af waar Kristof zijn vrouw uit wil redden en Julia en Marit erbij betrokken raken. Sondre wordt hierdoor een beetje 'vergeten' en zie je niet echt veel in beeld.

Desondanks is het moment van actie enorm spannend en realistisch in beeld gebracht, waardoor je op het puntje van je stoel gehouden wordt. Het einde lijkt echter jammer genoeg afgekapt.

De acteurs zijn allemaal fantastisch en komen geloofwaardig over. Vooral Joner is erg goed. Hij laat perfect zien hoe het is om in een depressie te zitten. Hij zet dit op een zeer emotionele en gevoelige manier neer waardoor je helemaal met hem meeleeft. Maar ook Torp, wanneer ze gewond en in shock raakt, voel je haar intense pijn. Natuurlijk zijn de andere drie ook geweldig en voel je een chemie tussen alle acteurs waardoor de personages helemaal tot leven komen.

Het verhaal van The Quake is wel cliché. Zoals de hoofdpersoon die niet geloofd wordt door de overheid met als gevolg dat enorm veel mensen tegelijk moeten vluchten. Of de held die instortende gebouwen in rent. Desondanks is het een zenuwslopende, goed geacteerde film met mooie special effects en de nodige emoties.

Recensie: The Quake

The Quake

1  2  3  4  5

In 1904 werd Oslo plots opgeschrikt door een aardbeving. Het was met 5.4 op de schaal van Richter de grootste aardbeving in Noorwegen. Seismologen houden sindsdien de zaak in de gaten en voorspellen dat eens in de honderd jaar de kans op een groetere beving mogelijk is. Het is aan Kristian Eikjord de overheid ervan te overtuigen dat het land gevaar loopt en dat een grote ramp aanstaande is. Maar als de waarschuwing niet serieus wordt genomen is het ieder voor zich in een ultieme rampenfilm die laat zien waar de natuur toe in staat is.