Recensie: Booksmart RECENSIE

Recensie: Booksmart

In Booksmart volgen we twee beste vriendinnen op de avond voor hun diploma uitreiking. Nadat ze jarenlang alleen maar “straight A’s” hebben behaald, beseffen ze nu dat ze meer hadden moeten genieten en plezier hadden moeten maken. Tijd om van straight A’s naar “giving a zero F” te gaan dus, aldus de ondertitel van deze film. In de laatste avond en nacht van de middelbare schooltijd, besluiten ze helemaal los te gaan.

Het plot van deze film is zeer aantrekkelijk. Booksmart klinkt als een heerlijke komedie. Beide hoofdrolspeelsters spelen de rol van awkard nerds ontzettend goed. Eén is intens onzeker en doet alles om erbij te willen horen, de ander heeft al wat meer zelfvertrouwen en komt lekker authentiek over. Sowieso zijn deze twee vrouwen, Kaitlyn Dever en Beanie Feldstein, verfrissende actrices. Ze zijn vrij nieuw in deze wereld maar hebben duidelijk gevoel voor timing, humor en drama. Daarnaast zijn er prima bijrollen weggelegd voor onder andere Diana Silvers, Molly Gordon en Skyler Gisondo. Met name Diana Silvers en Kaitlyn Dever zijn actrices die we in de gaten kunnen gaan houden

Booksmart is een soort vrouwelijke variant van Superbad, compleet met exact dezelfde clichés. Echter, dit soort films werken echt beter voor mannen want Booksmart is zeker niet zo geslaagd. De humor is plat, het taalgebruik is grof. Niet alle grappen zijn grappig. Een aantal van de betere scenes zijn ook al in de trailer te zien. Dit is absoluut niet de beste komedie ooit, maar met wat alcohol en chips erbij maken de twee actrices er een prima film van. De personages zijn namelijk goed geschreven en weten het publiek te overtuigen. Ze zijn leuk en geloofwaardig als beste vriendinnen en het is gemakkelijk om met ze mee te leven.

Overduidelijk is dat Booksmart wat zoekende is naar wat voor film het wil zijn. Enerzijds is het een grove komedie vol met seks, drugs en puberteit. Tegelijkertijd wil het ook een soort warmte en liefde meegeven en aandoenlijk willen zijn. Dit lijkt vaak zo te zijn wanneer vrouwen in een soortgelijke komedie de hoofdrol spelen. Zijn de makers anders bang dat het vrouwen niet aanspreekt? In ieder geval zorgt dat zoekende ervoor dat het een prima film is, maar dat het niet 100% het genre uitdraagt.

Recensie: Booksmart