Recensie: Britt-Marie was hier RECENSIE

Recensie: Britt-Marie was hier

Britt-Marie was hier is de verfilming van het boek van de Zweedse Fredrik Backman. In deze film volgen we hoofdpersoon Britt-Marie. Haar leven is degelijk en zeer geordend. Ze doet het huishouden, de boodschappen en kookt terwijl haar man werkt. Dan, op haar 63e besluit ze, gedreven door gebeurtenissen, het roer om te gooien. Ze verhuist en gaat aan het werk in het plaatsje Borg als welzijnswerker én voetbaltrainster.

Pernilla August speelt de rol van Britt-Marie. Dit doet ze zeer goed. Ze weet de toon van het personage gelijk neer te zetten, een saaie, rustige vrouw die haar leven leeft via lijstjes. Geen impulsiviteit, geen dromen, geen echt leven dus. Ze voelt zich als een machine en Pernilla August weet dit stijve, emotieloze goed over te brengen op de kijker. Later in de film zien we wat meer emotie en lijkt de muur om de hoofdpersoon wat af te brokkelen. Dit hadden de filmmakers nog meer mogen uitdiepen, want alhoewel het een feelgoodfilm is leven we niet echt mee met Britt-Marie. Haar achtergrondverhaal en waarom ze zo stijf is en zo’n opruim- en schoonmaakdrang heeft wordt via kleine flashbacks duidelijk. De hoofdpersoon blijkt een droom te hebben om te reizen en de wereld te zien. Dit zegt ze meermaals, maar echt voelbaar is het helaas niet. Dit doet af aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Britt-Marie was hier heeft een mooi plot, lekker maf zoals je van Fredrik Backman gewend bent. De film heeft daarbij een mooie opbouw. De introductie in het huidige leven van Britt-Marie en haar man is gelukkig vrij kort, maar zeker voldoende om het plot neer te zetten. Zo blijft er genoeg tijd over voor het interessante stuk, namelijk haar avonturen in Borg. Het leukste aan deze film is wel het contrast tussen het oude en het nieuwe leven van Britt-Marie. Dit maakt de film dan ook zeer vermakelijk. Er is zeker humor al kan je je afvragen of je lacht om Britt-Marie haar humor, of uit medelijden. Hoe dan ook, Britt-Marie is over the top suf en dit is zeer grappig. Met wie we wel meeleven in Britt-Marie was hier zijn natuurlijk de kinderen van het jeugdelftal. Met name het meisje Vega is erg vermakelijk. Ook de andere bijrollen zijn goed vertolkt en maken het contrast met Britt-Marie des te sterker.

Wie het boek kent, zal waarschijnlijk teleurgesteld zijn in de verfilming. Echter, als film op zich is Britt-Marie was hier het best te omschrijven als raar en schattig. Een film met een lach en mogelijk een traan, een echte feelgood.

Recensie: Britt-Marie was hier

Britt-Marie was hier

1  2  3  4  5

De 63-jarige Britt-Marie besluit haar man na 40 jaar huwelijk te verlaten. Om een nieuw leven voor zichzelf te kunnen beginnen, zal ze alleen wel haar vastgeroeste patronen moeten doorbreken. Met een flinke dosis moed verlaat ze het huis om uiteindelijk in het kleine dorpje Borg te belanden.

Hoewel er in eerste instantie niets lijkt te gebeuren, blijken de inwoners toch met grootse dromen rond te lopen. Dromen die ook Britt-Marie’s leven een nieuwe impuls zullen geven en haar uiteindelijk overtuigen van het feit dat het nooit te laat is om opnieuw te beginnen.

Bekijk hieronder de trailer: