Recensie: Richard says goodbye RECENSIE

Recensie: Richard says goodbye

Wanneer Richard te horen krijgt dat hij terminaal ziek is en nog maar een aantal maanden te leven heeft, besluit hij om te gaan doen waar hij zin in heeft. Hij past zijn manier van lesgeven aan, gaat drinken en drugs gebruiken en - gewoon doen wat hij wil!

Richard says goodbye is een aparte, maar mooie en emotionele film. Richard krijgt meteen aan het begin van de film te horen dat hij kanker heeft, en nog maar een half jaar te leven heeft, als hij geen behandeling ondergaat. Hij kiest ervoor dat niet te doen, omdat het behandelen van de kanker hem ‘maar’ een jaar extra oplevert. In dat jaar zou hij volop in behandeling zijn en zich helemaal niet goed voelen, dus het is een overweging die Richard neemt. Hij kiest ervoor om de rest van zijn leven zonder behandeling te doen.

Omdat Richard zich geen raad weet met de situatie, vertelt hij niet aan zijn vrouw en dochter dat hij ziek is. Hij wil het wel, maar de situatie zorgt ervoor dat hij zich er niet toe kan zetten om het te vertellen. Dat maakt het voor Richard allemaal wel lastig, aangezien hij alleen met zijn beste vriend kan praten over zijn ziekte en hoe het echt met hem gaat. Het is een hele normale situatie dat Richard zich geen raad weet, zich waardeloos voelt en in ontkenning gaat. Dit maakt het verhaal aannemelijk en begrijpelijk voor de kijker.

Richard says goodbye van Saban Capital Group is opgedeeld in een aantal hoofdstukken, die aan worden gegeven op het scherm. De titels geven aan hoe Richard zich voelt en ervoor staat.

De muziek past goed bij de film, en versterkt de emoties op de momenten wanneer de personages verdriet hebben, blij zijn et cetera. De beelden en scènes lopen goed in elkaar over en zorgen voor een mooi geheel.

In Richard says goodbye leren we niet alleen Richard en zijn familie kennen, maar we zien ook hoe hij een band opbouwt met een groepje studenten. Sommige van hen hebben een wat grotere rol, maar de meesten zien we maar een aantal keer en hebben verder niet veel invloed op het verhaal. Een paar van de leerlingen krijgen een beter inzicht in het leven van Richard.

Richard says goodbye is een mooie, emotionele film die je meesleept en anders is dan andere films. Het kost even om eraan te wennen, maar het is zeker de moeite waard om deze film van Saban Capital Group te bekijken.

Recensie: Richard says goodbye

Richard Says Goodbye

1  2  3  4  5

Richard (Johnny Depp) is professor aan de universiteit. Wanneer hij hoort dat hij terminaal ziek is, besluit hij dit niet te delen, maar in zijn hoofd gaat er een knop om: hij zal vanaf nu optimaal genieten van de rest van zijn leven. Dit leidt tot ontroerende, bizarre maar ook roekeloze situaties met zijn vrouw (Rosemarie DeWitt), beste vriend (Danny Huston) en zijn studenten. Met zwarte humor en de nodige dosis sarcasme treedt Richard zijn laatste levensfase binnen. Is Richard gek geworden of is hij een inspiratie voor allen?

Bekijk hieronder de trailer: