Recensie: Everybody's Talking About Jamie RECENSIE

Recensie: Everybody’s Talking About Jamie

Op woensdagavond 31 juli 2019 was de hitmusical Everybody’s Talking About Jamie eenmalig te zien in de Pathé bioscopen. Het verhaal gaat over Jamie en is gebaseerd op de BBC documentaire Jamie: Drag queen at 16. Gesteund door zijn moeder en diens beste vriendin, maar getreiterd door vele anderen volgen we hoofdpersoon Jamie in zijn droom om drag queen te worden. Gebaseerd op de BBC documentaire Jamie: Drag queen at 16 en nu in een theatraal jasje gegoten met muziek van Dan Gillespie Sells (de zanger van The Feeling) is dit de hitmusical van Londen.

Wanneer een musical in de bioscopen wordt getoond is dat altijd erg bijzonder. De camera staat zo dicht op de cast, dat je iedere emotie ziet. Ook hoor je na ieder lied een groot applaus. Toch vergeet je dit algauw, want deze musical is een echte beleving waarbij je alles om je heen vergeet. Everybody’s Talking About Jamie is een originele Engelse productie en bekroond met vele prijzen. Het is een echt feelgood verhaal. De hoofdpersoon Jamie is een onzekere, maar toch wel erg krachtige jongen die durft te zijn wie hij is. Dit maakt het tot een zeer inspirerend verhaal, want zo in het openbaar gaan voor je droom als drag queen is natuurlijk erg bijzonder als 16-jarige.

De musical heeft een zeer overtuigende cast, met speciale aandacht voor John McCrea. Hij heeft een fijn gevoel voor humor en timing en weet met solo’s zoals “Wall in my head” tot tranen te roeren. Ook weet hij spectaculair te dansen op intens hoge hakken en schudt hij zijn heupen als een echte drag queen. Josie Walker speelt Jamie zijn moeder en doet denken aan Olivia Newton-John, maar dan met veel meer pit. Tot slot is Lucie Shorthouse erg goed in de rol van beste vriendin van Jamie. Wat een fantastische stem heeft zij, wat vooral naar voren komt in het liedje “Beautiful”, over mooi zijn van binnen en van buiten. Naast de muziek is het script erg goed. Met name de dialogen zijn sterk geschreven en voelen realistisch aan. Zo is Jamie een echte puber en is er een duidelijk verschil tussen hoe moeder en vader denken over de ambities van Jamie als drag queen. ijOn

Everybody’s Talking About Jamie is een musical met een zeer vrouwelijk tintje, het gaat immers over drag queens. Niet iedereen zal hier fan van zijn, vergeleken met Mamma Mia is deze musical 10 keer meer over the top. Toch is het een musical met een warme boodschap en veel gevoel. Het is een inspirerend verhaal en ook nog waargebeurd ook. Het is een verhaal over acceptatie, vertrouwen en over hoe we als mensen met elkaar omgaan.

Gelukkig kunnen wij in Nederland ook gaan genieten van Everybody’s Talking About Jamie, want in 2020 is de musical (met een iets andere cast) ongeveer twee weken te zien in het Koninklijk Theater Carré.

Everybody's talking about Jamie

1  2  3  4  5

Ondersteund door zijn briljante liefhebbende moeder en omringd door zijn vrienden, overwint Jamie vooroordelen, verslaat pestkoppen en stapt hij van de duisternis in de schijnwerpers. Een grappige feel-good musical sensatie die zowel publiek als critici verrast.

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal vertelt Everybody's talking about Jamie over het leven van de 16-jarige Jamie New die bang is voor de toekomst, maar een ware sensatie zal worden!

Bekijk hieronder de trailer: