Recensie: Poms RECENSIE

Recensie: Poms

In de film Poms volgen we Martha, gespeeld door Diane Keaton, wanneer zij verkast naar een soort seniorenparadijs genaamd Sun Springs, vol met golfkarretjes en hippe clubs. Martha vindt het allemaal oubollig en suf maar wanneer ze terug kijkt naar haar verleden, besluit ze zelf een club te starten. Dit is niet zomaar een club, maar een cheerleader club. Want cheerleaden kent geen maximum leeftijd, toch?

Naast bijvoorbeeld de film Book Club past Poms goed in het rijtje van films waarin ouderen centraal staan en waar de boodschap vooral is dat je alles kan doen wat je wil – ondanks je leeftijd. Het resultaat is een vrij luchtige komedie. Diane Keaton speelt de rol van Martha, een vrij norse en saaie oudere vrouw. Ze komt vooral eenzaam over en lijkt nog heel erg zoekende te zijn in wie ze is en wat ze wil. Wat ze denkt en voelt is niet heel zichtbaar. Haar personage is daardoor wat vaag, maar voor een komedie als deze is dat voldoende. Keaton is in deze rol niet erg vernieuwend en doet eigenlijk wat ze de laatste jaren in ieder film doet. Ze wordt bijgestaan door een selectie aan mede gepensioneerden en deze zijn allemaal erg vermakelijk. Met name Jacki Weaver is erg leuk. Voeg daar twee awkward pubers (acteur Charlie Tahan en actrice Alisha Boe) aan toe, om de tegenstellingen tussen jong en oud extra te verduidelijken, en de cast is compleet. De film scoort dan ook vooral dankzij het enthousiasme en het zichtbare plezier van deze cast.

Poms springt eruit als film vanwege de onuitputtelijke energie van deze cheerleaders en hun veerkrachtigheid. Het is een warme, gezellige film waarbij je vooral kan lachen, maar die ook zijn gevoelige kanten heeft. Oud zijn en oud worden heeft namelijk ook zijn keerzijde, natuurlijk zien we ook de wat dramatische kant daarvan in deze film. Gelukkig voert humor en spot de boventoon en daarin slagen ze prima. Het verhaal op zich is vrij eenvoudig, maar de scènes zijn goed uitgewerkt.

Is Poms een zeer bijzondere film, een hoogvlieger? Nee. Maar is Poms een makkelijke film waarbij je anderhalfuur fijn vermaakt kan worden zonder al te veel nadenken. Ideaal voor lekker op de bank met een kop thee dus, want deze film past meer als thuisfilm dan een film voor de bioscoopzalen.

Recensie: Poms

Poms

1  2  3  4  5

Sun Springs is meer dan een bejaardengemeenschap, het is een luxe resort waar de straten vol staan met palmbomen, de lucht altijd blauw is en een privé-ambulanceminimaal één keer per dag langskomt. Bewoonster Martha (Diane Keaton) verveelt zich stierlijk in het prachtige seniorenparadijs en besluit om daar verandering in te brengen door een cheerleading club op te richten voor vrouwen boven de 60….

Bekijk hieronder de trailer: