Recensie: Sofia RECENSIE

Recensie: Sofia

Sofia is geregisseerd door de Marokkaanse filmregisseur en scenarioschrijver Meryem Benm'Barek-Aloïsi. Met haar film Sofia won ze in 2018 the best screenplay (script) in Cannes.

Sofia vertelt het verhaal van een 20-jarige Marokkaanse vrouw die wanhopig op zoek is naar de vader van haar ongeboren kind om te voorkomen dat ze bij de politie wordt aangegeven. Het verhaal begint met Sofia, die niet weet dat ze zwanger is totdat ze weeën krijgt. Haar nicht, Lena, begrijpt wat er gebeurt met Sofia en neemt haar mee naar een ziekenhuis. In een race tegen de klok geeft het ziekenhuis de jonge vrouw 24 uur om de documenten van de vader van het kind te krijgen voordat de politie wordt gewaarschuwd. Sofia gaat op zoek naar de jongen die ze maar één keer heeft ontmoet.

Op seks buiten het huwelijk staat in Marokko een gevangenisstraf van maximaal een jaar. Een wet die wij Europeanen ons niet kunnen voorstellen. Wat doen mensen wanneer ze door achterhaalde regels en tradities in het nauw worden gedreven? Op deze vraag wordt in deze film antwoord gegeven.

De twee totaal verschillende werelden in Marokko worden hier door Benm'Barek, perfect in beeld gebracht. Een aantal opzichtige tegenstellingen tussen arm en rijk en westerse en Marokkaanse cultuur worden getoond. Bijvoorbeeld de vele tegenstellingen tussen de families van Sofia en Leila. Leila heeft een Franse vader en leeft in rijkdom en volledige vrijheid, terwijl Sofia gebukt gaat onder tradities en gewoontes.

Het is jammer dat je niet echt meeleeft met Sofia. Het verhaal en de gebeurtenissen zijn allemaal wel intens maar het lijkt haar allemaal wel goed af te gaan. Nergens zie je haar emotioneel of gechoqueerd over wat er nu allemaal is gebeurd. Ze kijkt vooral chagrijnig en afstandelijk gedurende de film. Dit ligt niet alleen aan het script, ook de actrice Maha Alemi doet niet veel moeite voor haar personage. Hamza Khafif daarentegen speelt zijn rol met verve. Je leeft met hem mee ook al komt hij niet heel vaak in beeld.

De film is jammer genoeg net iets te kort. Wanneer je denkt dat hij eindelijk eens gaat beginnen, is hij afgelopen. De vraag waarom de daadwerkelijke vader niet in beeld komt of wat het verhaal hier überhaupt achter is, wordt helaas niet beantwoord. Het is dan ook vaag waarom Sofia heeft gelogen over de vader en gewoon een jongen heeft uitgekozen waar dan de hele film om gaat draaien. Het was interessanter geweest als Benm'Barek ook over deze jongeman wat meer uitleg had gegeven.

Sofia heeft een zeer interessant verhaal. Het is echter jammer dat het zo waardeloos is uitgewerkt. Je leeft niet mee met het hoofdpersonage en er missen veel stukjes informatie. De film is dan ook eigenlijk veel te kort waardoor hij gewoon niet zo sterk overkomt.

Recensie: Sofia

Sofia

1  2  3  4  5

Sofia woont met haar ouders in Casablanca. Tijdens een etentje met de familie krijgt ze enorme last van buikpijn waarna haar water breekt. Het feit dat ze op het punt staat te bevallen wordt verborgen gehouden voor de anderen en ze vertrekt met haar nicht naar het ziekenhuis onder het mom te veel te hebben gegeten. Het ziekenhuispersoneel stemt er uiteindelijk in Sofia te helpen en geven haar 24 uur om een huwelijksakte te overhandigen. Zo niet, wordt de politie op de hoogte gebracht.