Recensie: It: Chapter 2  RECENSIE

Recensie: It: Chapter 2

We hebben er even op moeten wachten, maar It: Chapter 2 draait dan eindelijk in de bioscopen. Regisseur Andy Mischietti neemt ons opnieuw mee naar de wereld van de angstaanjagende clown Pennywise, uitmuntend gespeeld door Bill Skarsgård. Er wordt nu al door Warner Bros. gesproken over een derde deel, dus wij zijn erg benieuwd!

We zijn inmiddels 27 jaar verder. Met uitzondering van Mike heeft de Losersclub Derry allang verlaten. Maar het vertrek uit de thuisbasis van de angstaanjagende clown Pennywise, doet iets vreemds met Beverly, Bill, Richie, Eddie, Ben en Stanley. Hier komen ze pas achter wanneer Mike hun opbelt met verschrikkelijk nieuws: Pennywise is terug en aan de Losersclub is het de taak om hun eed van 27 jaar geleden na te komen.

Allereerst is het mooi om te zien hoe de vriendengroep in die jaren is veranderd, of juist niet is veranderd. Een grappig feit is dat Ben, die in zijn jonge jaren stevig was, uitgegroeid is tot een ware hunk. Er vallen gelijk een aantal dingen aan It: Chapter 2 op: Er wordt allereerst veel gebruik gemaakt van flashbacks naar de jeugd van de Losersclub. Dit is prettig, omdat je de gelegenheid wordt gegeven om je de elementen uit de voorgaande film weer te herinneren. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je je meer in kunt leven in de hoofdpersonages, die zich om mysterieuze redenen niet meer kunnen herinneren wie Pennywise is. Ten slotte geven deze flashbacks ruimte voor het emotionele aspect van de film. Zoals Ben, die altijd stiekem warme gevoelens heeft gehad voor Beverly. Juist het gebruik van deze emoties maakt It: Chapter 2 toegankelijk voor een breder publiek dan alleen de liefhebbers van enge films.

Het tweede ding dat opvalt is Pennywise. Regisseur Andy Mischietti heeft ervoor gekozen om naast een enge clown, Pennywise ook in andere gedaanten de film te laten betreden. Als eng melaats skelet, een angstaanjagende oude vrouw, een hoofd op poten of andere bizarre monsters. Dit tilt Pennywise naar de huidige tijd waarin we leven, waarbij horrorfilms steeds meer uit de kast moeten trekken om mensen bang te maken. Deze monsters zorgen ook voor diverse schrikmomenten en zorgen ervoor dat de spanning er in de ruim twee uur dat de film duurt, er goed in blijft. Pennywise wordt in It: Chapter 2 weer geweldig neergezet door Bill Skarsgård. Hij weet de verschillende emoties van Pennywise goed uit te drukken met een flinke dosis gekheid, waardoor je van deze clown alleen maar de rillingen kunt krijgen.

It: Chapter 2 is simpelweg een geslaagde film geworden, dat door de flinke dosis emotie en nostalgie een breed publiek zal trekken. De film zit daarnaast vol met bizarre monsters en flinke schrikeffecten, wat garant staat voor een heerlijk avondje griezelen in de bioscoop.

Recensie: It: Chapter 2

IT: Chapter Two

1  2  3  4  5

Het kwaad huist zich opnieuw in het stadje Derry als regisseur Andy Muschietti in It Chapter Two de Losers Club – jong en oud – weer bij elkaar brengt naar waar het allemaal begon. De film is Muschietti’s opvolger van de in 2017 veelgeprezen en wereldwijde hit It, die meer dan 700 miljoen dollar opbracht. De genreoverstijgende film werd een cultureel fenomeen en is de grootste horrorfilm aller tijden. Omdat elke 27 jaar het kwaad terugkeert naar het stadje Derry, in de Amerikaanse staat Maine, brengt It Chapter Twode personages – die allen hun eigen weg zijn gegaan – weer bij elkaar als volwassenen, bijna drie decennia na de gebeurtenissen van de eerste film.

Bekijk hieronder de trailer: