Recensie: A rainy day in New York RECENSIE

Recensie: A rainy day in New York

Er was heel wat controverse rondom de nieuwste film van regisseur Woody Allen, wegens zijn vermeende seksuele wangedrag. Dit leverde dreigementen op om A rainy day in New York niet uit te brengen en ook had dit invloed op de acteurs die nog wel in zijn films wilde spelen. Maar gelukkig heeft deze film zijn weg naar de Nederlandse bioscopen gevonden.

De film draait rondom de studentes Gatsby (Timothee Chalamet) en Ashleigh (Elle Fanning), die een paar dagen naar New York gaan. Ashleigh krijgt namelijk de unieke kans om voor de schoolkrant een bekende regisseur te mogen interviewen. Voor Gatsby betekent New York een soort van thuiskomen. Dit levert voor beide jongeren confrontaties op, waardoor ze op een heel andere manier zullen terugkeren naar de universiteit.

Woody Allen maakt met A rainy day in New York één van zijn betere films. De sfeer van New York van jaren geleden voelt authentiek aan met mooie gebouwen, lichte regen en verwijzingen naar iconische scènes uit andere films, zoals de zoen bij de klok. De kijker waant zichzelf echt in het New York van toen en kan daardoor helemaal meeleven met Gatsby. Doordat hij moet wachten op zijn vriendin, gaat hij zwerven door de stad en komt hierdoor oude bekenden tegen, wat hem doet denken aan zijn jeugd in de stad.

Vooral Elle Fanning valt op met haar acteerprestaties, als enthousiaste en wat naïeve studente. Zij zet hiermee echt een grappig karakter neer. Hierdoor kan het bijna ook niet anders dat zij in een aantal gevoelige situaties terechtkomt.

De verschillende gebeurtenissen doen in eerste instantie wat chaotisch aan. Gatsby komt plotseling terecht in een film en Ashleigh’s interview is heel anders dan ze had verwacht, doordat de regisseur moedeloos is en niet meer in zijn eigen film geloofd. De situaties die daarop volgen zijn soms wat moeilijk te volgen, maar het werkt op de een of andere manier. Woody Allen werkt in zijn film wel naar een duidelijk einde toe en laat hierin verschillende thema’s de revue passeren, zoals de invloed die ouders op hun kinderen kunnen uitoefenen, ambitie, nostalgie, jeugdliefdes en het vinden van je eigen pad. Daarbij voelt de scène waarin een oudere man een jong meisje probeert te verleiden wat #metoo aan. Het einde van de film is gevoelsmatig wel even wennen, maar werkt wel wanneer je terugblikt op de loop van het verhaal en de verschillende situaties die zich hierbij voordoen.

A rainy day in New York is een frisse wind in het huidige bioscoop aanbod. Films lijken in de huidige tijd steeds meer uit de kast te moeten halen om andere of eerdere films te overtreffen en Woody Allen bewijst dat hij dit soort opsmuk helemaal niet nodig heeft. Prettig kijkplezier voor de regenachtige herfstdagen.

Recensie: A rainy day in New York