Recensie: Counterpart seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Counterpart seizoen 1

Het is bijna te bizar om voor te stellen: een wereld, hetzelfde als de onze, waar dan een soort tweelingbroer of zus van ons rondloopt, die grotendeels dezelfde gebeurtenissen hebben meegemaakt. Dit levert de intrigerende serie Counterpart op.

Howard Silk (J.K. Simmons) brengt zijn dagen door op een spionagebureau van de Verenigde Naties. Als één van de vele medewerkers, die ook nog eens laag in de rangorde staat, lukt het hem maar niet om hogerop in het bedrijf te komen. Totdat hij op een dag oog in oog staat met zijn wederhelft. Wat blijkt; er kan een oversteek gemaakt worden naar een parallel universum, waar een zowat identieke versie van jezelf rondloopt. Dit opent voor Howard een duistere wereld vol gevaarlijke gebeurtenissen, waar niets is wat het lijkt.

De serie Counterpart doet denken aan de boeken van Blake Crouch en Jasper Polane, met zijn introductie van een parallel universum, waar precies dezelfde personen in rondlopen. Dit levert voor een televisieserie ongelooflijk veel mogelijkheden op, wat interessante verhaallijnen oplevert. Het zet de kijker namelijk tot nadenken; hoe zou het zijn als er inderdaad een parallelle wereld bestaat, waar je wederhelft net wat andere keuzes heeft gemaakt en daardoor in een heel ander soort leven terechtkomt? In Counterpart heb je bijvoorbeeld de brave Howard, die zorgt voor zijn zieke vrouw en daarbij al tientallen jaren zijn best doet om een betere baan te krijgen. En daar tegenover staat de wat meer doortastende Howard, die mensen neerschiet zonder ook maar te knipperen met zijn ogen. Dit levert zoals verwacht hele interessante situaties op.

Aan de andere kant brengt een parallelle wereld ook complexiteit met zich mee. Bij het kijken naar Counterpart moet je wel echt je aandacht erbij houden, want je ziet regelmatig twee gelijke personages zich in verschillende werelden bewegen. Het is hierbij niet altijd even duidelijk in welke wereld de scène zich afspeelt en de verschillen tussen de personages uit de verschillende werelden zijn vaak klein. Maar wanneer je alles goed volgt, krijg je wel waar voor je geld. Counterpart seizoen 1 combineert namelijk verschillende genres; drama, actie, misdaad, sciencefiction en liefde en levert hierdoor interessant kijkvoer op. Het aanbod van televisieseries is momenteel enorm groot, maar Counterpart kan hierin tot zeker één van de betere series gerekend worden. Door de intrigerende personages en bijzondere wereld ben je constant geneigd om toch nog maar even een nieuwe aflevering op te zetten.

Counterpart seizoen 1 is een intrigerende serie over een parallel universum, die zijn kijkers tot nadenken aanzet. Alhoewel een goede aandacht vereist is, wordt dit rijkelijk beloond met een spannende serie die niet in één genre hokje te zetten is.

Recensie: Counterpart seizoen 1

Counterpart - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Howard Silk (J.K. Simmons) is slechts een radartje in de bureaucratische machine van een spionagebureau van de Verenigde Naties. Wanneer Howard erachter komt dat zijn organisatie een oversteek naar een parallelle dimensie geheimhoudt, wordt hij in een duistere wereld vol intriges, gevaar en bedrog geworpen... en de enige die hij kan vertrouwen is zijn nagenoeg identieke tegenhanger uit deze parallelle wereld. De serie onderzoekt thema's als identiteit, lotsbestemming en verloren liefdes, en stelt de vraag: 'Wat als ons leven anders hadden kunnen zijn?'