Recensie: Anna RECENSIE

Recensie: Anna

Anna is een jonge vrouw die werkt als een Russische huurmoordenaar. Naast het modellenwerk wat ze aan heeft genomen als dekmantel, vermoord ze mensen die een gevaar vormen voor de Russen. Ondertussen probeert ze geheel undercover te blijven, uit te vinden wie ze is en een uitweg te zoeken uit het gevaarlijke wereldje waarin ze verzeild is geraakt.

Anna leidt een dubbelleven. Aan de ene kant heeft ze een vriendin, een woning en werk bij een modellenbureau, maar dit is eigenlijk maar voor de show. Ondertussen heeft ze een doelwit die ze uit moet schakelen, maar dit moet uiteraard onopvallend gebeuren. Niemand mag erachter komen dat Anna iets te maken heeft met de moord op deze man. Omdat ze een dubbelleven leidt, is de titel van de film slim en leuk op de filmposter verwerkt door Summit Entertainment. De tweede N in haar naam staat in spiegelbeeld, waardoor de laatste letters van haar naam een tegenstelling vormen met de eerste twee letters. Haar naam heeft hierdoor twee kanten, maar haar werk en identiteit ook.

Aan de trailer is duidelijk te zien dat Anna een gewelddadige film is. Er wordt veel gevochten en ook veel mensen worden gedood. Dit is geen verrassing voor kijkers, als het goed is. Je moet wel tegen bloed en af en toe wat ranzige beelden kunnen, anders is dit niet de film voor jou. Naast actiescènes en bloed, zitten er ook wat seksscènes tussen, waardoor het logisch en goed is dat de film voor 16 jaar en ouder is.

In Anna worden veel tijdsprongen gemaakt. In eerste instantie begint het verhaal in 1985. Na een poosje schakelen we over naar 1990, het heden. Tussendoor schiet het verhaal alle kanten op, wat als verwarrend ervaren kan worden. Het is namelijk niet drie of vier keer, maar wel een keer of zeven à acht, dat er gebruik wordt gemaakt van een tijdsprong. Dat maakt het geheel een beetje onoverzichtelijk, maar aan het einde is wel alles duidelijk.

Deze productie van Summit Entertainment heeft een aantal wat vergezochte aspecten. De Amerikaanse CIA houdt Anna in de gaten, en probeert haar te gebruiken om achter de plannen van de Russen te komen. Ondertussen houdt Anna zich van de domme, want als de KGB (de Russische instantie waarvoor zij werkt) denkt dat ze iets met de Amerikanen bekokstoofd, is ze haar leven niet zeker. Hierdoor zitten er een aantal dilemma’s in Anna, waarbij ze goed moet nadenken over haar volgende stap. Omdat er veel van haar en haar werk afhangt, probeert ze altijd het juiste te doen voor zo veel mogelijk mensen. Daardoor is ze als hoofdpersoon, ondanks dat ze een huurmoordenaar is, een persoon die je als kijker aardig begint te vinden. Hierdoor leef je mee met wat ze meemaakt en wens je haar het beste.

Voor een deel in het Russisch, soms wat Frans en voornamelijk in het Engels is Anna een film waarbij je goed op moet letten en mee moet lezen. Het is echter een vermakelijke actiefilm, die voor de meeste actie-liefhebbers een aanrader zal zijn.

Recensie: Anna

Anna

1  2  3  4  5