Recensie: The Kitchen RECENSIE

Recensie: The Kitchen

Wanneer hun mannen in de gevangenis terecht komen, blijven drie vrouwen over om voor zichzelf te zorgen. In Hell’s Kitchen maken zij deel uit van de Ierse maffia, en nadat ze jarenlang alles hebben moeten pikken van hun mannen, besluiten de dames het heft in eigen handen te nemen. Ze nemen de buurt over en innen geld van lokale ondernemers om hun buurt veilig te houden. Maar echt veilig zijn de vrouwen niet…

Wat belangrijk is om te weten voor je The Kitchen gaat bekijken, is dat Hell’s Kitchen een wijk in de West Side van Manhattan is. Het klinkt niet als een typische naam voor een wijk, zoals Brooklyn en dat soort namen. Daardoor kan het verwarrend zijn als je niet weet wat bedoeld wordt met Hell’s Kitchen. In het kort wordt het the Kitchen genoemd, wat de titel van deze film verklaard.

Deze film van New Line Cinema komt erg langzaam op gang, en duurt ook (te) lang. Het tempo in The Kitchen is niet hoog, waardoor hij best saai is. Er gebeuren wel dingen, maar deze duren lang en hadden sneller verwerkt kunnen worden. Er wordt een hoop gepraat, en ook wordt er regelmatig vanuit gegaan dat je als kijker bepaalde dingen begrijpt, die niet goed uitgewerkt worden. Zo komen er personages terug naar de wijk, en er wordt over gesproken dat ze weg zijn geweest, maar eigenlijk niet wie ze zijn en waar ze naartoe geweest zijn. Van andere personages moet je maar uit zien te vogelen wie ze zijn, want dat is ook niet bijster duidelijk. Dat is jammer, want dat zorgt voor verwarring waardoor je al minder begrip voor het verhaal hebt.

De vrouwen zijn het zat dat ze als minderen behandeld worden. De mannen hebben alle touwtjes in het begin in handen, en ze voelen zich niet gelukkig of niet gewaardeerd. Aangezien de film zich in de jaren 70 afspeelt, is dit begrijpelijk. Toen hadden vrouwen minder (meestal niets) te zeggen en werd van ze geacht dat ze deden wat hun man van hen verwachtte. De vrouwen in The Kitchen besluiten dat het genoeg is geweest, en dat zij best kunnen doen wat hun mannen kunnen - en misschien zelfs wel beter. Omdat de organisatie overgenomen is door een andere man, nu hun mannen in de gevangenis zitten, moeten ze ervoor zorgen dat er mensen aan hun kant komen te staan. Uit angst voor de Ierse maffia die de baas is in de buurt, zijn mensen namelijk geneigd zich gedeisd te houden. Onze hoofdpersonen lopen daardoor gevaar. De man die de organisatie overgenomen heeft, is namelijk een gevaarlijke man, en is niet van plan zijn verdiensten in te leveren.

New Line Cinema heeft geen super bijzonder resultaat neergezet. Wanneer je helemaal voor emancipatie bent en benieuwd ben hoe de vrouwen het klaar zullen spelen in deze film, is hij het bekijken waard, maar een bijster goede film is het niet. Wanneer je fan bent van (een van de) actrices die een grote rol spelen, is het begrijpelijk als je de film wilt bekijken. Op het acteerwerk is niets aan te merken, dat zit helemaal goed. Verder is het geen must see film.

Recensie: The Kitchen

The kitchen

1  2  3  4  5

The Kitchen is een rauwe film over vrouwen in de wereld van de georganiseerde misdaad, geschreven en geregisseerd door Andrea Berloff, de voor een Oscar®- genomineerde scenariste van ‘Straight Outta Compton’. De hoofdrollen in The Kitchen worden vertolkt door de voor een Oscar®- genomineerde Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me, Bridesmaids), Tiffany Haddish (Girls Trip), en Elisabeth Moss (The Handmaid’s Tale) als de echtgenotes van leden van de Ierse maffia uit Hell’s Kitchen die in 1978 door toedoen van de FBI in de gevangenis belanden. De dames besluiten daarop het heft maar in eigen hand te nemen en blijken onverwachts heel bedreven te zijn in het runnen van de criminele organisatie en het uit de weg ruimen van de concurrentie…letterlijk.

Bekijk hieronder de trailer: