Recensie: Stormwind 4  RECENSIE

Recensie: Stormwind 4

Stormwind
(Ostwind) is een Duitse film geregisseerd door Katja von Garnier. Dit is ondertussen al de 4e film gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks geschreven door Lea Schmidbauer.

Grootmoeder Maria, Sam en rij-instructeur Kaan proberen samen Gut Kaltenbach uit de problemen te houden. De ambitieuze Isabell ondersteunt haar, hoewel ze in het geheim haar eigen doelen nastreeft. De impulsieve Ari komt naar de rijopleiding in Kaltenbach, waar ze een speciale relatie ontwikkelt met Ostwind. Ook raakt ze bevriend met Mika. Mika en Ari proberen het landgoed te redden en Ostwind te beschermen tegen de roekeloze paardentrainer Thordur Thorvaldson.

In de voorafgaande delen was Mika de hoofdrolspeelster. Echter, in het eerste boek was ze 13 jaar en ieder boek die er volgde werd ze een jaar ouder. Al haar problemen zijn ondertussen verteld, daarom is ze dus vervangen door een nieuw personage genaamd Ari. Dit is een goede keuze geweest. Een frisse nieuwe start in een reeks die toch nog blijft doorlopen. Mika is gelukkig niet meteen helemaal uit het verhaal geschreven, dit zorgt er weer voor dat de overgang van personages niet abrupt is. De fans die de films hebben gevolgd zullen misschien niet blij zijn met de nieuwe hoofdrolspeelster omdat ze al gehecht zijn geraakt aan Mika. Echter is Ari ook geweldig om te zien.

Het is een mooi verhaal over een getraumatiseerd paard en een meisje dat niet in de maatschappij past (dat denkt ze). Samen gaan ze trainen en worden ze de beste versies van hunzelf. Het plot wordt opbouwend in beeld gebracht en je leert door de film heen iedereen beter kennen en je ziet ze ontwikkelen. Je hoeft geeneens de eerste films gekeken te hebben om het verhaal te begrijpen.

De manier waarop Ari en Mika elkaar zien tijdens ‘dromen’ is mooi gedaan. Terwijl Mika in werkelijkheid in coma ligt, geeft ze adviezen aan Ari. Maar ook als er iets met Stormwind gebeurt, voelt Mika dit aan in haar dromen. Dit is wel leuk bedacht.

Jammer is wel dat wanneer Ari iemand inelkaar slaat, dit een beetje ongeloofwaardig over komt. Het geluidseffect klinkt super nep en het beeld wordt zwart. Dit is ook wel weer begrijpelijk omdat dit een kinderfilm is en ze dit natuurlijk niet kunnen laten zien.

Op het acteerwerk is niets aan te merken. Voor Duitse acteurs is dit een redelijke prestatie en niet vervelend om naar te kijken.
Aangezien dit een Duitse film is, wordt hij in Nederland Nederlands nagesynchroniseerd. Gelukkig is dit niet vervelend of raar om aan te horen. Je wordt zo meegezogen in het verhaal waardoor dit niet eens meer opvalt.
Kortom, Stormwind 4 is een super leuke tiener film. Vooral paarden liefhebbers zullen het geweldig vinden.

Recensie: Stormwind 4

Stormwind 4

1  2  3  4  5

Mika's grootmoeder, Sam en Mr. Kaan proberen hun boerderij draaiende te houden ondanks allerlei problemen en vertrouwen op de hulp van de ogenschijnlijk leuke Isabell. Omdat de werf in vreemde handen dreigt te vallen, is Stormwind in gevaar en kan Mika zelfs haar geliefde hengst niet helpen. Dan komt een brutale en stralende Ari, die onmiddellijk een heel speciale relatie lijkt op te bouwen met de getraumatiseerde Stormwind.