Recensie: Fishermans friends RECENSIE

Recensie: Fisherman’s friends

Fisherman’s friends is een komedie/drama gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Wanneer muziekproducent Danny met een vrijgezellenfeest in Cornwall belandt houden zijn “vrienden” hem voor de gek en probeert hij een zeemanskoor te strikken voor een platencontract. Echter, na enige tijd in Cornwall raakt hij gecharmeerd van het koor, het rustige vissersplaatsje waar het leven langzaam gaat en natuurlijk een vrouw.

Deze film is een echte Britse feelgoodkomedie. De humor komt vooral voort uit de rauwe, nuchtere mentaliteit van de mensen uit Cornwall tegenover het luxe leventje van Danny in Londen. Ze laten niet zomaar iemand toe in hun hechte community in Cornwall en al zeker niet zo’n “grijper” uit de grote stad. Het gaat allemaal om de contrasten en deze worden overduidelijk, maar zeer vermakelijk, gepresenteerd.

Fisherman’s friends is dan ook het beste te omschrijven als hartverwarmend. Dit is te danken aan het mooie script, waar de kern van de Fisherman’s friends ijzersterk is: vriendschap gaat boven alles. De vrij onbekende cast draagt deze boodschap overtuigend uit, met name James Purefoy en David Hayman. Deze laatste acteur is er een uit duizenden en zijn charme is ongekend. Ook Sam Swainsbury is iemand die we best vaker zouden willen zien op het grote doek. Wanneer het dan ook nog bijna volledig is opgenomen in Cornwall, is het sfeervolle Fisherman’s friends compleet. Het enige minpunt van de film zijn de zogenoemde vrienden van Danny, deze personages zijn zo oppervlakkig als een tekenfilmfiguur.

De film wordt in sommige recensies beschreven als simpel en voorspelbaar, maar je zou het ook puur en eenvoudig kunnen noemen. Bij een echte feelgoodfilm is dat natuurlijk de bedoeling en dat maakt dat deze film vijf hartjes verdient. Dat we in dit geval naar een groep vissers kijken en luisteren die shanty’s zingen is origineel. Ook al wordt het echte verhaal geromantiseerd en is het verhaal grotendeels fictief, de folkmuziek en de setting op zich zijn al voldoende om heerlijk bij weg te dromen van het echte authentieke Engeland.

Het is ontzettend jammer dat Fisherman’s friends niet vaker draait en meer wordt gepromoot, want deze film is echt een pareltje op een regenachtige dag. Een kleine, maar o zo fijne film.

Recensie: Fisherman’s friends

Fisherman’s Friends

1  2  3  4  5

Fisherman’s Friends is een hartverwarmende film gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een groep vissers uit Cornwall die met zijn zeemansliederen onverwacht de hitlijsten van Engeland bestormt.

Als de bijdehante Danny, een muziekproducent uit Londen, met zijn collega’s in Port Isaac is voor een vrijgezellenfeest, ziet hij de Fisherman’s Friends op de kade zingen en wordt hij gegrepen door hun optreden. Danny is vastberaden een platencontract voor ze af te sluiten, maar deze vissers zijn behoorlijk eigenwijs. Door hun oprechte en onbevangen karakter leert Danny wat uiteindelijk echt belangrijk is in het leven.