Recensie: Poldark seizoen Vijf RECENSIE

Recensie: Poldark seizoen Vijf

Na de dood van Elizabeth hebben vele personages het moeilijk. En dit betekent gelijk de opening voor alweer het vijfde seizoen van Poldark. Seizoen vijf betekent de verdere ontwikkeling van verschillende bekende personages, als de introductie van nieuwe gezichten, die bij de kijker verschillende gevoelens zullen oproepen.

De volgende eeuw breekt aan wat veel veranderingen met zich teweeg brengt. Denk hierbij aan de overgang van muntgeld naar papiergeld, het belang van educatie en het gevecht voor erkenning van het hebben van een psychiatrische aandoening. Er is weer sprake van armoede en hierdoor komen de relaties tussen armen en rijk op scherp te staan. Daarnaast krijgen Ross en Demelza te maken met intriges en samenspanningen, waar ze bij moeten zorgen dat ze hierin geen gevaar lopen. Daarbij heeft de dood van Elizabeth bij velen een zwart gat achtergelaten, voornamelijk haar man George Warleggen heeft het er moeilijk mee. Dit alles levert weer genoeg voer voor acht afleveringen van Poldark, die zich vooral afspelen in het adembenemend mooie Cornwall.

Poldark betekent een geschiedenisles, een adembenemend mooie omgeving en aangename personages in één serie. Seizoen vijf volgt logischerwijs op de voorgaande seizoenen en laten zien hoe de verschillende personages om proberen te gaan met de onverwachte dood van Elizabeth Warleggen. Vooral George lijdt hieronder en raakt daardoor flink van het padje af. Voor dokter Enys betekent een nieuwe eeuw ook een uitbreiding van zijn kennis en kunde en hij richt zich vooral op die mensen met een psychische aandoening. Helemaal in deze tijd wordt dit gegeven nog geheel niet geaccepteerd en hij maakt dit tot zijn eigen missie. Dit legt helaas wel een druk op zijn relatie met de chique Caroline. Ross en Demelza groeien daarentegen naar elkaar toe en maken beiden ook een mooie persoonlijke ontwikkeling hierin door. Vooral Demelza leert haar eigen kracht steeds meer en meer kennen. En ten slot Morwenna, die in voorgaande seizoenen een hele zware tijd heeft gehad. Zij maakt in seizoen vijf een heel overtuigende en mooie persoonlijke ontwikkeling door.

Er worden hierbij ook nieuwe personages geïntroduceerd, die niet altijd even goede bedoelingen hebben. Helemaal in de tijd waar de serie zich afspeelt, kan dit juist ook levensgevaarlijk zijn voor de verschillende personages. Juist de wisseling van personages is iets wat een serie als Poldark fris en boeiend houdt. De verhoudingen van de verschillende personages tot elkaar wordt namelijk hierbij op scherp gesteld. Daarbij is het ook mooi te zien hoe de verschillende persoonlijkheden omgaan met de veranderingen die een eeuwwisseling met zich meebrengt. De overgang van muntgeld naar papiergeld bijvoorbeeld, de groeiende tegenstand tegen de slavenhandel en het toenemende verschil tussen arm en rijk. De omgeving waar de serie zich afspeelt blijft adembenemend en maakt Poldark helemaal af.

Poldark seizoen vijf betekent nieuwe intriges en moeilijkheden voor de sympathieke en wat minder sympathieke personages. Daarbij is de serie een lust voor het oog qua omgeving en geeft het ook een boeiend kijkje in het Cornwall en London uit die periode.

Recensie: Poldark seizoen Vijf

Poldark - Seizoen 5

1  2  3  4  5

In dit vijfde seizoen van Poldark heeft de wereld net het begin van een nieuwe eeuw met mooie toekomstperspectieven gevierd. Helaas zijn in Cornwall de duistere schaduwen van het verleden nog niet verdwenen. Na de dood van Elizabeth besluit Ross Poldark zijn politieke activiteiten in Westminster op te geven en meer tijd door te brengen met zijn dierbaren. Maar als een oude vriend hem dringend om hulp vraagt, ziet Ross zich gedwongen toch opnieuw de strijd tegen het establishment aan te gaan. Daarmee brengt hij zijn gezin in een uiterst hachelijke situatie. Gelukkig besluit Dwight Enys zijn vriend Ross te hulp te schieten. Intussen wordt Demelza geconfronteerd met gevaren van een heel andere orde. En George legt het aan met corrupte figuren die griezelig machtig blijken te zijn.