Recensie: After the wedding RECENSIE

Recensie: After the wedding

Alleen de titel van After the wedding schept al nieuwsgierigheid. Je weet dat er ergens in de film dan wel een bruiloft moet zijn, maar het hoe en waarom hiervan is niet direct duidelijk.

After the wedding draait om twee sterke vrouwen, die geheel in hun eigen wereld leven. Isabel (Michelle Williams) is een manager van een weeshuis in Calcutta, waar ze alles doet om de kinderen met het kleine beetje wat ze kunnen krijgen, gelukkig te maken. Aan de andere kant is daar Theresa (Julianne Moore), een rijke dame met een succesvol bedrijf, dat in New York woont. Op een dag wordt Isabel gevraagd om naar New York te komen, omdat Theresa’s bedrijf wellicht een donatie wil doen. Dit leidt tot ontdekkingen uit het verleden van beide vrouwen, die wellicht beter verborgen hadden kunnen blijven.

After the wedding begint in India, waar Isabel haar best doet om een weeshuis te runnen met de schaarse middelen die ze heeft. Juist het kleurrijke land en het feit dat mensen daar blij zijn met kleine dingen, geeft gelijk al een hele mooie sfeer aan de film. Op het moment dat Isabel in New York terecht komt, om subsidie aan te vragen, komt ze terecht in een overdaad van luxe. En juist die tegenstelling van bijna niets hebben, tot het in bezit zijn van een overdaad aan spullen, is in After the wedding heel mooi weergegeven. Als kijker zie je Isabel ook worstelen met deze luxe en in haar hoofd berekeningen makend, hoeveel kinderen er wel niet gered hadden kunnen worden met alleen al de kosten van de hotelkamer. De rol van Isabel wordt door Michelle Williams ook erg sterk neergezet. Je proeft duidelijk wat alle gebeurtenissen met haar doen en wat voor effect dit heeft op haar leven.

After the wedding is een film vol onverwachte wendingen. In eerste instantie draait het alleen om het weeshuis en het krijgen van een donatie. Maar nadat Isabel de man van Theresa ontmoet, blijkt er veel meer aan de hand te zijn. In hapjes en brokjes wordt dat door filmmaker Bart Freundlich geïntroduceerd aan het publiek. Je weet in eerste instantie wel dat er iets aan de hand is, maar je kunt er nog niet direct de vinger op leggen wat. En juist dit element houdt de spanning in het verhaal. Daarbij zet Julianne Moore vooral op het eind van de film een heel sterk karakter neer, voornamelijk in de manier waarop ze haar emoties toont. Wat alleen wel jammer is, is dat het einde van After the wedding wat abrupt afloopt. Je blijft namelijk met vragen zitten: hoe loopt het af met Isabel en met Grace?

After the wedding had sterker en duidelijker kunnen eindigen, maar is over het geheel genomen een mooie film, vol originele plotwendingen en sterke acteerprestaties van zowel Michelle Williams als Julianne Moore. Een aanrader voor liefhebbers van films met een diepere boodschap.

Recensie: After the wedding

After The Wedding

1  2  3  4  5

Michelle Williams speelt Isabel, de manager van een weeshuis in Calcutta., die op een uitnodiging ingaat van zakenvrouw Theresa (Julianne Moore) in New York die haar wil inlijven bij haar organisatie. In ruil daarvoor zal Isabel het noodlijdende weeshuis voorzien van de nodige financiële support. De keuze dat zij haar weeskinderen dan niet meer mag bezoeken, maar hen daarmee wel financieel kan redden is moeilijk voor Isabel. Helemaal als blijkt dat Theresa ook nog eens is getrouwd met haar ex, Oscar (Billy Crudup), waarmee ze een geheim deelt.

De film is een Amerikaanse remake van een Scandinavische film met dezelfde titel, destijds geregisseerd door Suzanne Bier, die ook nu het script heeft geschreven.