Recensie: Bumperkleef RECENSIE

Recensie: Bumperkleef

In Bumperkleef volgen we Hans. Hij is met zijn gezin op weg naar zijn ouders. Onderweg komt hij terecht in een conflict als gevolg van bumperkleven. De andere bestuurder begint hem te achtervolgen en heeft grootse plannen met Hans om hem te straffen. Het is het begin van een angstaanjagend kat-en-muisspel.

Deze Nederlandse film wordt omschreven als een actie en thriller, maar ook wel een zwarte komedie genoemd. Hoe dan ook is Bumperkleef vrijwel 85 minuten pure spanning en sensatie. De film wordt geen moment saai of langdradig. Dit is best bijzonder, want eigenlijk zitten we bijna de hele film “in de auto”. Het plot van de film is wat vreemd. De gevaarlijke man wordt zo boos op Hans vanwege het bumperkleven, dat hij besluit koelbloedig wraak te nemen. In ieder geval is Bumperkleef daarmee erg origineel.

De cast van deze film bestaat uit Jeroen Spitzenberger en Anniek Pheifer als het echtpaar van het gezin. Samen met twee zeer schattige dochters (twee overtuigende actrices!) zitten zij in de auto onderweg naar opa en oma. De cast is ontzettend sterk. Jeroen Spitzenberger laat met deze rol nogmaals zien dat hij één van de beste acteurs is in ons land en dat hij echt zoveel verschillende rollen aankan. Willem de Wolf, geen hele bekende naam, speelt de creep in dit verhaal en dit doet hij erg goed. Zijn stoïcijnse blik en gebrek aan emotie bezorgt vele kippenvelmomenten. Kortom, een zeer goede casting.

Het enige minpunt aan de film is dat sommige momenten erg onrealistisch zijn. Afgezien van het plot, dat klinkt niet heel geloofwaardig maar dat is oké, is met name de rol en het handelen van de politie bizar. Ook zijn er in het hele dorp volop mensen op straat, maar net wanneer de creep ze achterna zit is de hele straat verlaten. Een pluspunt is de manier van filmen en de montage. Er is een mooie afwisseling van shots die zeer inzoomen op het gezicht van Hans en er is ook een soort van scène die je als het ware bekijkt vanuit de ogen van Hans zelf. Tel daar de toffe muziek bij op en het gebruik van afwisselend muziek en complete stilte. Hierdoor zit je er echt volop in!

Bumperkleef laat zien dat Nederland steeds beter wordt in films. Daarmee doet Bumperkleef zeker niet onder voor Engelse of Amerikaanse films van dit genre.

Recensie: Bumperkleef

Bumperkleef

1  2  3  4  5

Hans, een zelfverzekerde en ietwat eigenwijze man, reist met zijn gezin door het land om zijn ouders te bezoeken. Ze zijn te laat van huis vertrokken. Op de snelweg begint Hans te kleven achter een wit bestelbusje die precies de snelheidslimiet rijdt.

Wanneer de auto’s stoppen spreekt Ed, de bestuurder van het busje, Hans aan op zijn morele kompas en in het bijzonder op zijn verantwoordelijkheid als vader. De trotse Hans laat zich niet zomaar de les lezen, en Ed laat zich niet door hem de mond snoeren. Uit wraak begint Ed de familie te achtervolgen waarna de situatie volledig escaleert. De familie is nergens meer veilig en wordt langzaam paranoïde van alle witte busjes op de weg…