Recensie: The Kill Team RECENSIE

Recensie: The Kill Team

The Kill Team gaat over Andrew Briggman. Hij is een jonge soldaat en wordt uitgezonden naar Afghanistan. Hij en zijn maten worden onderdeel van een peloton onder leiding van sergeant Deeks. Al gauw blijkt dat Deeks een nogal bizarre aanpak heeft en vele onschuldige slachtoffers maakt. Andrew wil in opstand komen tegen deze gebeurtenissen, maar wanneer zijn maten veranderen in pionnen van sergeant Deeks begint Andrew zelf voor zijn leven te vrezen.

Deze film is gebaseerd op ware gebeurtenissen. The Kill Team is geen grootse of sensationele film. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat de film daardoor kansen laat liggen om echt spanning en actie te bieden. Anderzijds past een dergelijke aanpak niet echt bij dit waargebeurde verhaal. The Kill Team blijft dicht bij het ware verhaal en dat is juist goed. Dit maakt de film eigenlijk meer drama dan actie, dus wie keiharde oorlogsscènes verwacht zal niet genieten van The Kill Team.

The Kill Team is een zeer overtuigende film. Dit komt door het plot en de ijzersterke scènes en dialogen. Er is een goede opbouw. Ook wanneer er niet wordt gesproken is de non-verbale communicatie erg goed. Dit maakt de film confronterend en spannend. Nat Wolff speelt de hoofdrol van Andrew en dit doet hij briljant. Hij bewijst hiermee dat hij de serieuze films aankan en de hoofdrol in een film kan dragen. Hij laat duidelijk zien hoe hij in tweestrijd is en wanneer zijn leven gevaar begint te lopen is er duidelijke angst en stress. Door de manier van filmen, zoals het inzoomen op zijn gezicht wanneer hij in paniek is of angst voelt, leef je als kijker met hem mee. Verder spelen de makers van The Kill Team met muziek en stilte. Met name de scène waarin Andrew het oefenterrein, de vuurlinie, op wordt gestuurd om de doelwitten op te halen, terwijl zijn maten achter hem zitten met een geweer in de handen is zo beklemmend. Als kijker voel je je hart gewoon sneller kloppen bij dit moment en je durft bijna niet te kijken.

De rol van sergeant Deeks wordt gespeeld door Alexander Skarsgård. Hij speelt een machtig en sadistisch alfamannetje en hij bezorgt je continu de kriebels. Deze man is zo onvoorspelbaar en je merkt als kijker hoe zijn macht effect heeft op de jonge soldaten. The Kill Team is dan ook een psychologisch drama over hoe gevaarlijk groepsdruk en de honger naar macht is. Hoe jonge jongens kunnen worden beïnvloed en in staat zijn om helemaal door te draaien en alle integriteit en gezond verstand verliezen. Het verhaal speelt zich af in 2009. We zijn gewend om oorlogsfilms van lang geleden te zien en dat maakt het extra bizar en confronterend.

Recensie: The Kill Team

The Kill Team

1  2  3  4  5

Andrew Briggman (Nat Wolff) is een jonge soldaat die tijdens de Amerikaanse invasie van Afghanistan zijn intrede maakt in een peloton dat wordt geleid door de sadistische leider sergeant Deeks (Alexander Skarsgård).

Wanneer Andrew getuige is van moord op onschuldige burgers door soldaten uit zijn peloton, komt hij voor een groot moreel dilemma te staan. Hij overweegt melding te maken van deze gebeurtenissen - maar het zwaarbewapende, steeds gewelddadiger peloton wordt achterdochtig en Andrew begint te vrezen dat hij het volgende doelwit wordt. The Kill Team is een urgent en explosief van één van de donkerste incidenten in de geschiedenis van het Amerikaanse leger, geschreven en geregisseerd door Dan Krauss en gebaseerd op de gebeurtenissen waarop zijn gelijknamige, prijswinnende documentaire van 2013 is geïnspireerd.