Recensie: Doctor Sleep RECENSIE

Recensie: Doctor Sleep

De bioscopen worden dit jaar overspoeld met verfilmingen van de boeken van Stephen King. Eerder dit jaar verscheen namelijk al Pet Sematary, die in de zomer werd opgevolgd door It: Chapter Two. En momenteel draait Doctor Sleep in de bioscoop, dat het vervolg is op The Shining uit 1980 met Jack Nicholson in de hoofdrol. Een vervolg maken op The Shining betekent voor regisseur Mike Flanagan een uitdaging. De film werd voor door de geweldige acteerprestaties van Jack Nicholson goed ontvangen, maar auteur Stephen King gaf in zijn recent uitgezonden documentaire juist aan, dat hij minder blij was met de verfilming.

Een flink aantal jaar later is Dan Torrance (Ewan McGregor) inmiddels volwassen geworden en vecht hij net als zijn vader tegen het zware verlangen naar alcohol. Hij heeft de gave The Shining, die hij zelf meer als een vloek ziet. Wel komt deze bijzondere kracht goed van pas, bij het helpen van mensen die op sterven liggen. Hij leidt een rustig leven, totdat hij in aanraking komt met de talentvolle Abra (Kyliegh Curran), die tegen wil en dank op het spoor komt van de bizarre bende The True Knot. Deze bende onder leiding van Rose The Hat (Rebecca Ferguson) maakt jacht op mensen met The Shining, om zo (net zoals vampiers) zichzelf in leven, mooi en jong te houden. Abra is met haar talenten dus in groot levensgevaar…

Net zoals de eerdere verfilmingen bevat Doctor Sleep ook weer veel verwijzingen naar eerder werk van Stephen King, maar ook naar Stephen King’s persoonlijke leven. De meeste mensen weten dat Stephen King zelf ook heeft moeten vechten tegen een verslaving aan drugs en alcohol, wat ook terug te vinden is in de gewoonten van hoofdpersonage Dan Torrance. Daarbij is natuurlijk het Overlook hotel een iconische verwijzing is naar voortganger The Shining. Ook de typische geesten uit deze film maken hun comeback in Doctor Sleep; de tweeling, de bebloede butler en de enge naakte dode vrouw. Vooral het laatste deel van Doctor Sleep zal voor liefhebbers van Stanley Kubrick’s werk (regisseur van The Shining) een feest van herkenning zijn. De doolhof die hierbij een belangrijke rol speelt, is een mooie combinatie van het koude sneeuw aan de ene kant en bizarre magische verschijnselen aan de andere kant.

Sowieso staat Doctor Sleep bol van de prachtige uitgestrekte scènes, bijvoorbeeld die scene waar Abra en Dan op weg zijn naar het Overlook hotel. Ook de personages van de film zijn goed uitgedacht en gekozen voor het witte doek, vooral Rebecca Ferguson, die Rose The Hat vertolkt. Zij speelt een kwaadaardig en magisch personage, dat zich voedt met de goede energie van andere mensen. Juist door die combinatie van kwaadaardigheid en magie, met een soort zigeunergevoel, doordat zij met als het ware in een groep rondtrekken, zou ze niet misstaan in een Tim Burton verfilming. Tel daar de griezelige sfeer van mistige bossen bij op en je hebt die heerlijke angstaanjagende Stephen King sfeer te pakken. Ook Kyliegh Curran zet als Abra een krachtig en moedig personage neer. Ze laat zich niet gek maken door Rose The Hat en weet uiteindelijk in Dan een onverwoestbare vriend te vinden.

Doctor Sleep is qua filmduur een lange zit met zijn 251 minuten, maar laat je hierdoor zeker niet afschrikken. Mike Flanagan zet binnen deze tijd een magisch duistere horrorfilm neer, waarin liefhebbers van Stephen King veel herkenning in zullen vinden. The Shining zal het niet overtreffen, maar Doctor Sleep kan zich zeker rekenen tot één van de meer geslaagde verfilmingen van Stephen King.

Recensie: Doctor Sleep

Doctor Sleep

1  2  3  4  5

Doctor Sleep is het verhaal 40 jaar na de gebeurtenissen in The Shining. Danny Torrence is nog steeds getekend door het trauma dat hij heeft opgelopen als kind. Nu hij volwassen is, is zijn leven een stuk rustiger. Althans, dat dacht hij...

Doctor Sleep is een vervolg op het verhaal van Danny Torrance, 40 jaar na zijn angstaanjagende bezoek aan het Overlook Hotel in The Shining. Ewan McGregor, Rebecca Ferguson en nieuwkomer Kyliegh Curran spelen in de bovennatuurlijke thriller, geregisseerd door Mike Flanagan, die zijn scenario baseerde op het boek van Stephen King.

Ondanks dat hij nog steeds getekend is door het trauma dat hij heeft opgelopen als kind in Overlook, heeft Dan Torrance iets van rust weten te vinden. Maar aan die rust komt abrupt een einde wanneer hij Abra ontmoet, een moedige tiener met haar eigen krachtige en buitengewone gave, beter bekend als het “licht”. Wetende dat Dan over dezelfde krachten beschikt, vraagt Abra hem om hulp tegen de meedogenloze Rose the Hat en haar volgers, The True Knot. Zij nemen het licht van onschuldigen af in hun zoektocht naar onsterfelijkheid. Door een onwaarschijnlijk bondgenootschap te vormen, raken Dan en Abra betrokken bij een wrede strijd op leven of dood met Rose. Abra’s onschuldigheid en onbevreesde omarming van haar licht dwingen Dan om zijn eigen krachten te gebruiken zoals hij dat nog nooit eerder heeft gedaan. Waardoor hij zijn angsten onder ogen moet komen en de geesten uit het verleden opnieuw moet laten ontwaken.

Bekijk hieronder de trailer: