Recensie: Frozen 2 RECENSIE

Recensie: Frozen 2

Na de avonturen in de succesvolle film Frozen was het even rustig in Arendelle. Wanneer Elsa wordt geroepen door een mysterieuze stem en het bestaan van Arendelle wordt bedreigd, is het gedaan met de rust. Elsa, Anna, Olaf, Kristoff en Sven gaan opnieuw op een spannend avontuur.

Het is niet de eerste keer dat Disney besluit een vervolg te maken op een succesvolle animatiefilm. Echter, het is Disney nog niet eerder gelukt om hier echt succesvol in te worden. Frozen 2 zou daar verandering in moeten brengen en hier is Disney goed in geslaagd. Sommige mensen zeggen zelfs dat dit vervolg beter is dan de 1e Frozen film.

Frozen 2 is origineel. Natuurlijk zien we dezelfde karakters, met dezelfde eigenschappen. Hier en daar geven de makers een knipoog naar het 1e deel, maar verder is de film een avontuur op zichzelf. De animatie is fenomenaal en de film heeft nog meer heerlijke liedjes, zoals de single Into the unknown. En wees gerust, na alle klachten over het 1e deel, hebben de makers Kristoff (en Sven, beiden de stem van Jonathan Groff) een volledig en briljant liedje gegeven.

Anna en Elsa (Kristen Bell en Idina Menzel) zijn ook in deel 2 de krachtige prinsessen in het verhaal. Wel valt het op dat Kristoff, Sven en Olaf meer tijd in de schijnwerpers hebben gekregen en dat de prinsessen hun tijd iets meer hebben moeten delen. Dit is een fijne afwisseling, want deze drie karakters zorgen voor de luchtigheid en humor in het verhaal. Anna en Elsa zijn als zusters ietwat geobsedeerd door elkaar en komen wat klef en intens over. Gelukkig is daar Olaf (Josh Gad) met zijn eigen song en struggle over volwassenheid. Ook is er een scène waar hij op hilarische wijze het verhaal van Frozen 1 even samenvat. Olaf is een personage dat nog lang niet gaat vervelen!

Films zoals Frozen en Moana worden gezien als de Disneyfilms uit een nieuw, modern tijdperk. Thema’s als empowerment en feminisme staan op de voorgrond. Een mooi voorbeeld is wanneer Kristoff Anna te hulp schiet en hij zegt: “Ik ben er. Wat kan ik voor je doen?” Geen hulpeloze prinsessen meer, Disney maakt prinsessen die een broek dragen onder de jurk om in actie te komen wanneer nodig. Kristoff heeft hierin een bijzondere rol. Hij is de eerste prins, of überhaupt man, in een Disneyfilm die emoties toont en laat zien dat een man zich kwetsbaar en gevoelig kan opstellen. Je vraagt je gelijk af waar alle merchandise van Kristoff blijft in de winkels, want hij is het ideale rolmodel voor ieder jongetje.

Het is fijn dat Frozen 2 een film is zonder slechterik. Wanneer de film zich richt op thema’s als klimaatverandering, wordt nogmaals duidelijk dat Frozen 2 zich niet alleen richt op de kinderen. Op een mooie en simpele wijze laat deze film zien dat voorgangers verantwoording moeten afleggen aan diens kinderen. Een warme en wijze boodschap, Disney blijft wat dat betreft bij zijn roots.

Wanneer je Frozen 2 als kinderfilm bekijkt, verdient de film 4 hartjes. Op een bepaald punt wordt de film namelijk erg donker, heftig en zwaar. De film is niet voor niets beoordeeld op kijkwijzer leeftijd 6+ en ik raad het af om kinderen deze film te laten kijken zonder het bijzijn van volwassenen. Echter, voor de volwassen kijkers is deze film absoluut 5 hartjes waard.

Recensie: Frozen 2

Frozen 2

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Frozen 2 is het vervolg van de bioscoophit Frozen uit 2013 en volgt Anna, Elsa, Olaf, Kristoff & Sven in een nieuw, spannend avontuur. Waarom werd Elsa geboren met magische krachten? Er is een nieuwe bedreiging voor Elsa's koninkrijk. Samen met Anna, Kristoff, Olaf en Sven gaat ze een spannende reis tegemoet om het antwoord te vinden waar Elsa zo lang naar op zoek is. In Frozen vreesde Elsa dat haar krachten te veel voor de wereld waren, maar nu moet ze hopen dat ze sterk genoeg is.

Bekijk hieronder de trailer: