Recensie: Le Mans '66 RECENSIE

Recensie: Le Mans '66

Deze sportbiografie gaat over de 24-uurs race in Le Mans, Frankrijk, in het jaar 1966. De film laat zien wat er voorafgaat en hoe de personages uiteindelijk bij de 24-uurs race terecht komen. Carroll Shelby en Ken Miles zijn vastbesloten Ferrari te verslaan en natuurlijk wil het team van Ford Motor Company ook niets liever. Maar gaat het ze lukken om de favoriet - en snelste - uit te schakelen?

In 1966 won Ford de 24 uur durende race in Frankrijk voor het eerst. In de jaren hiervoor was het Ferrari die bijna elk jaar won, maar omdat Henry Ford II geld wilde verdienen zocht hij naar een groot, nieuw idee. Eén van zijn mannen kwam met het voorstel om een sportauto te gaan produceren zodat ze Ferarri konden verslaan. Hiermee zou de naam van Ford groter en bekender worden waardoor Ferrari een minder geweldig imago zou krijgen. Ford kreeg hierbij uiteraard meer bekendheid en werd hiermee ook populair onder de jongeren.

In Amerika heet de film Ford versus Ferrari. Dit is een logische titel gezien de content van de film. Bij ons is het circuit van Le Mans bekend, maar de meeste Amerikanen zullen wellicht niet weten wat er bedoeld wordt wanneer ze de Europese titel horen. Vandaar dat onze titel voor deze film van 20th Century Fox anders is dan die van de Amerikanen. Ze zijn echter beide duidelijk en beide passen ze bij de film, dus dat maakt verder niet uit.

Le Mans ‘66 is een geweldige film. Het is een waargebeurd verhaal, wat het al indrukwekkend genoeg maakt, maar ook de personages, de montage en de muziek zorgen ervoor dat het een prachtige film van 20th Century Fox geworden is. De acteurs doen hun werk ontzettend goed en je wordt helemaal in het verhaal getrokken. De film duurt lang, maar als je een fan bent van autosport, is dat helemaal niet erg. Je ziet hoe de personages aan het werk gaan aan de raceauto van Ford, hoe ze verbeteringen doorvoeren en hoe ze zich voelen bij de druk die erbij komt kijken.

In het begin wordt er veel gesproken over autocoureurs of modellen sportauto’s die de gemiddelde persoon niet zal kennen. Dit zijn echter geen heel belangrijke dingen die je moet onthouden, dus het is verder niet storend dat ze voorbij komen. Het is echter een leuk extraatje voor degenen die wèl weten waar het over gaat!

Omdat Ferrari Italiaans is en de uiteindelijke 24-uurs race in Frankrijk is, wordt er niet alleen Engels gesproken in Le Mans ‘66. Alles is echter duidelijk ondertiteld en het grootste deel van van de film is Engels gesproken. Hierdoor geeft het niet dat meerdere talen gebruikt worden.

Le Mans ‘66 is een absolute aanrader voor iedere racefan! Hij zit goed in elkaar, er is goed geacteerd en de auto’s zien er fantastisch uit!

Recensie: Le Mans '66

Le Mans '66

1  2  3  4  5

Le Mans ‘66 is gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. De visionaire Amerikaanse auto ontwerper Carroll Shelby (Damon) en de onverschrokken Britse coureur Ken Miles (Bale) gaan samen het gevecht aan tegen een bedrijfsfusie, de wetten van de natuur en hun eigen persoonlijke demonen om een revolutionaire raceauto voor de Ford Motor Company te bouwen en het op te nemen tegen de dominante raceauto's van Enzo Ferrari in op de ‘24 uur van Le Mans’ in Frankrijk in 1966.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan