Recensie: Judy RECENSIE

Recensie: Judy

Deze film is het verhaal van de volwassen Judy Garland (het meest bekend door haar rol van Dorothy in The Wizard of Oz) die al sinds haar tweede jaar op het podium stond. Na haar succes als kind is ze door problemen niet meer succesvol genoeg en moet ze naar Londen om geld te verdienen. Hiervoor moet ze haar kinderen achterlaten, maar nieuwe contacten en een andere omgeving doen haar mogelijk goed!

Judy is gebaseerd op het toneelstuk End of the Rainbow van Peter Quilter, die in 2005 in première ging. In 2012 werd hij zelfs naar Broadway gebracht en werd genomineerd voor 3 Tony Awards! Deze film is daarop gebaseerd en laat een mooi beeld zien van het latere leven van de actrice.

Judy is een mooie film over het leven van een artiest met problemen. Judy Garland heeft een mooie carrière achter de rug, maar op het moment dat de film zich afspeelt heeft ze het moeilijk. Ze verdient bijna niet meer en de enige plek waar ze haar heel graag willen ontvangen is Londen. Ze heeft drie kinderen en wil niet gaan, wat logisch is. Haar kinderen zijn haar alles en ze wil ze niet achterlaten, maar ze heeft geen huis waar ze kunnen wonen. Daarvoor moet ze geld verdienen en daarom besluit ze toch te gaan. Dit is een wijze en volwassen beslissing, maar in de film zie je dat lang niet alle beslissingen die Garland genomen heeft volwassen waren. Wanneer ze geen zin had om op te treden, kwam ze veel te laat, of moest ze opgehaald worden omdat ze anders gewoon niet zou gaan. Ze drinkt erg veel en slikt ook verschillende pillen. Renée Zellweger acteert het geweldig en laat zien hoe ongemakkelijk en verward Judy zich gevoeld heeft.

Judy is niet de echte naam van de actrice en zangeres. Frances Ethel Gumm is de naam die Judy Garland bij haar geboorte gekregen heeft. Omdat dit niet zo lekker van de tong rolt, heeft ze gekozen voor de artiestennaam Judy Garland. Judy koos ze naar aanleiding van een populair liedje toendertijd. De naam Garland werd uitgekozen zonder bijzondere reden.

De muziek in de film is mooi en draagt bij aan de scènes waarin het geplaatst is. Ook de beelden van Judy zijn mooi en bijzonder. Soms is er gebruik gemaakt van een heel lang shot, waarin Judy zingt. De camera is dan op haar gezicht gericht en als ze beweegt tijdens het zingen is haar gezicht soms een beetje buiten beeld. Maar dat geeft niet, want het beeld wordt altijd bijgesteld en dan staat Judy weer centraal.

Judy is een mooie vertolking van het leven van een actrice en zangeres die geen gemakkelijk leven heeft gehad. In verschillende scènes zien we de jonge Judy Garland wanneer ze moest acteren. Ze wilde eigenlijk niet zoveel bezig zijn met werken, maar ze moest van haar moeder. Ook vanuit de filmmaatschappij stond er veel druk op haar en dat is zielig om te zien voor een jonge vrouw. Ze had geen tijd om zelf iets te doen, want ze moest altijd werken. Dat heeft invloed op Judy gehad en niet op de goede manier.

Judy is een bijzondere film. Het is geen standaard film, dus je zult moeten wennen aan de manier waarop sommige dingen gedaan worden, maar het is niet storend. De film zit goed in elkaar en is een echte aanrader voor fans van Judy Garland!

Recensie: Judy