Recensie: The Good Liar RECENSIE

Recensie: The Good Liar

Betty is een weduwe. Ze is sociaal en een echt mensenmens, met als gevolg dat ze zich wel eens eenzaam voelt. De hoogste tijd dus om op zoek te gaan naar gezelschap. Via internet vindt ze Roy. Roy is charmant en gezellig en er is een duidelijke klik tussen de twee, maar wie is Roy nu eigenlijk?

The Good Liar is een film die als eerste opvalt door de twee grote namen, namelijk Helen Mirren en Ian McKellen. Dat deze namen automatisch zorgen voor hoge verwachtingen, spreekt natuurlijk voor zich. Gelukkig maakt The Good Liar deze verwachtingen meer dan waar en verdient de film 5 sterren. Het is te hopen dat Mirren en McKellen nog vaker zullen samenwerken in films, want er is een duidelijke chemie aanwezig.

De ondertitel van The Good Liar is “Read between the lines”. Een zeer treffende ondertitel, want in deze film is niets wat het lijkt. Met een sterrencast als deze verwacht je een ijzersterk plot, maar de complexiteit en gelaagdheid die The Good Liar bevat, verrast waarschijnlijk iedere kijker. De film is een drama en kenmerkt zich door ontzettend goede dialogen. Verwacht absoluut geen actie. De kijker heeft gelijk door dat er iets niet in de haak is met Roy, maar lange tijd blijft dit raadselachtig ondanks dat we het verhaal grotendeels volgen vanuit Roy zijn perspectief.

De film zit vol twisten, en ondanks dat je er een paar aan ziet komen, zijn liefhebbers van puzzelen bij The good liar aan het juiste adres. Voor de kijker is de spanning in deze film duidelijk voelbaar en naarmate de film verder gaat, bouwt deze spanning alsmaar op. De spanning word extra duidelijk gesymboliseerd door het afwisselen van stilte en filmmuziek.

Helen Mirren en Ian McKellen zijn briljant en zo overtuigend in hun rollen. Zo is Mirren hartverwarmend en kwetsbaar als Betty. McKellen is een echte gentleman, maar ondertussen ook behoorlijk slinks. Het samenspel tussen deze twee is prachtig en de film is, ondanks dat deze vrij lang is, ieder moment boeiend. De zoon van Betty wordt gespeeld door Russell Tovey en hij doet zeker niet onder voor de twee grote namen waarmee hij op het doek te zien is. Alhoewel het einde een enkele steek laat vallen, blijft The Good Liar over het algemeen ontzettend sterk.

Recensie: The Good Liar

The Good Liar

1  2  3  4  5

Beroepsoplichter Roy Courtnay heeft een nieuw doelwit op het oog: Betty McLeish, een weduwe die miljoenen waard is. En hij wil haar alles afnemen. Maar als de twee naar elkaar toegroeien, verandert een eenvoudige zwendel in een levensgevaarlijk spel.